Мета: ознайомити молодших школярів з хімією, зацікавити предметом; вчити юних хіміків основ експерименту; розвивати творчі можливості учнів.
Дійові особи: вчитель хімії; Баба
Яга; Кощій Безсмертний.
Учитель. Любі
друзі! Через кілька років ви відкриєте сторінки нового для вас підручника з
хімії. «Що ж це за наука?» — запитаєте ви. Щоб отримати відповідь на це запитання,
пропоную вам вирушити у цікаву подорож. Сьогодні ми з вами побуваємо у царстві
доброї чарівниці Хімії.
У великому
царстві жила-була добра чарівниця. Вона дуже любила людей, і тому робила
для них багато добрих справ: дарувала їм гарний і міцний одяг, щоб люди не тремтіли
від лютих морозів; щедро обдаровувала людей світлом і теплом, захищала їх від
злої Баби Яги. Люди не знали, яку подяку скласти за все те, що робила
для них Хімія, і тому не раз запитували її, як вони можуть їй віддячити. Вона
посміхалась і відповідала, що їй нічого не потрібно від людей, аби тільки
вони навчилися розумно користуватися її дарами, інакше її чари принесуть шкоду всьому людству.
Хімія
жила у своєму загадковому палаці
— хімічному кабінеті, оточеному вірними слугами — хімічними реакціями. Та як і
водиться у казках, без нечистої сили діло не обійшлося.
Що це за музика? Ви чуєте?
(Відкриваються двері і до
класу заходить по-сучасному вдягнена Баба Яга в темних окулярах і з
магнітофоном у руках.)
Баба Яга. Hello! (Оглядається, нервує,) Так! Перевелися джентльмени! Обіцяв вчасно на таксі
приїхати, а й досі немає.
(Чути гуркіт). Ой, шумить і гуде, мабуть, милий їде....
(З'являється Кощій Безсмертний на роликових ковзанах з лижними
палками.)
Баба Яга. З'явився, не запилився! Хоч би своє «таксі» зняв.
Кощій Безсмертний. Та я зараз.
(Поки він знімає ролики. Баба Яга співає, демонструючи свій одяг.)
Баба Яга. А я
сьогодні довго-довго наряджалась:
До тебе, милий, я на рандеву збиралась.
На мені туфлі ті, що взула і забула,
Із секонд-хенду гарну юбку
одягнула.
(Підходить
до Кощія Безсмертного, сміливо бере його під руки, і вони разом танцюють
танго.)
Кощій
Безсмертний. Ой Бабо, закрутила ти мені голову, що я й
забув, чого сюди приїхав.
Баба Яга. Та яка я
тобі баба! В 345 — баба ягідка «опять». Я Ягідка, Ягуся! Зрозумів, пень старий!
Кощій Безсмертний. Зрозумів, бабунька!
Баба Яга. Та не бабунька я, а ягідка!
Кощій Безсмертний. Ну, добре, добре.
То чого я сюди приїхав?
Баба Яга.
Ну, та як
здрастє! Як ото в пісні «Что-то с памятью моей стало!»
Ми ж у Грабівськів школі!
Кощій Безсмертний. Та й без тебе це бачу! Не глухий же. Думаєш, як в
темних окулярах, так і бачиш краще за мене. Я питаю, навіщо я сюди приїхав?
Баба Яга. Оце тобі
й на! Добалакалась, що й сама забула. Так, зараз зорієнтуємось: великий стіл з
якимись баночками, скляночками, незрозумілими залізяками. (Все мацає, розглядає, нюхає — за правилами техніки безпеки.) Поналивано щось в них... А смердить, аж погано стало.
Старий, ти не нюхай, бо голова запаморочиться, а я на твоєму «таксі» їздити
не вмію. Та це ж кабінет хімії!
(Знімає окуляри, дивиться на вчителя.)
А ось і
вчителька.
Учитель. Добрий
день! Тільки ми вас не запрошували.
Кощій Безсмертний. А ми самі як запрошення.
Баба Яга. (Кривляється.) А літак
летів, колеса терлися, з ви не чекали
нас, а ми
приперлися!
Кощій
Безсмертний. Невже зараз,
щоб до школи ходити, необхідне запрошення? Пам'ятаю,
в мої шкільні роки інакше було.
Баба Яга. (Плаче.)
Я молода, розумна, гарна, скромна. А мене
ніхто не любить (дістає носову хустину і втирає сльози), нікуди не
запрошують, звідусіль женуть, не вірять
у мою
чесність і порядність, добрі наміри. Ось і
зараз викликала Кощія,
щоб разом з ним познайомитися з хімією. Так, старий?
Кощій Безсмертний. Так-таки-так.
Учитель. Добре, але дозволимо вам залишитися
за однієї
умови.
Кощій
Безсмертний. За якої такої умови?
Учитель. Допомагати нам, а не заважати.
Згодні?
Баба Яга. (Звертається
до вчителя.) Згодні, згодні... (До Кощія Безсмертного) А там як
вийде.
Учитель. Ну от і домовилися. А щоб перевірити, чи справді чесні ваші наміри, дай
мені, бабуню,
будь ласка, свою хусточку:
зараз я її підпалю, і якщо в твої
наміри не входило щось погане, вона залишиться
непошкодженою.
Баба Яга. (Кривляється,
ніби плаче і втирає сльози.) Знову мені не довіряють та ще й хусточку спалити хочуть, це ж подарунок Кощія на 350 років Кощій Безсмертний.
Ти ж
казала, що тобі
лише 345?
Баба Яга. Зараз це не суттєво. Подумаєш, 5 років туди, 5 років сюди. В паспорті взагалі на 100 років менше записано. Знущаються зі старої (знову
плаче), та беріть уже. (Звертається до Кощія.) Не переживай, старий, хусточка не те що згорить, навіть не загориться: де ти бачив, щоб мокре горіло?
Дослід «Неспалима хусточка»
Хусточку
добре змочують водою, віджимають
і з одного кінця
запалюють, інший тримають
тигельними щипцями. Хусточка
«горить», але залишається
неушкодженою.
(Учитель повертає хусточку Бабі Язі.)
Кощій
Безсмертний. (Оглядає хусточку.) Оце так
дивина! Горіла і
ціла залишилась!
Баба Яга. Теж мені дивина! А чи зможете ви із звичайної води зробити молоко?
Учитель. Звісно, і не тільки молоко, а й
вино.
Дослід «Молоко з води»
До розчину кальцій хлориду доливають
розчин натрій карбонату, утворюється білий осад кальцій
карбонату.
Дослід «Вино і води»
До розчину натрій гідроксиду додається кілька
крапель фенолфталеїну.
Кощій Безсмертний. А я б краще водички мінеральної випив.
Учитель. Будь ласка.
Дослід
«Газована вода»
До порошку питної соди доливається розчин хлоридної
кислоти.
Баба Яга. Це не сучасно: пити молоко чи мінеральну воду. В наш час кожна поважаюча себе Баба Яга п'є, ну, наприклад, «Фанту» чи «Кока-колу».
Учитель. У нашому хімічному кабінеті ми залюбки запропонуємо і «Тархун», і
«Фанту», і
«Кока-колу». Що вам до вподоби? (Дає Бабі
Язі в руки кілька пробірок, на дні яких написано назви реактивів.)
Баба Яга. Ви що, й справді сподіваєтесь мене переконати, що із цього сміття може утворитися чудовий напій? Не вірю!
Дослід «Тархун»
До
порошку купрум(П) гідроксиду
доливається хлоридна кислота.
Чорний порошок бурхливо
реагує на очах глядачів! 0з темної
рідини утворюється «Тархун»
зеленого кольору.
Дослід «Фанта»
До
невеликої кількості хром(VI) оксиду доливається розчин хлоридної кислоти, утворюється
рідина оранжевого кольору.
Дослід «Кока-кола з води»
На дно пробірки налито невелику кількість ферум(ІІІ) хлориду, додається розчин лугу, в пробірці утворюється
рідина, схожа на «Кока-колу».
- Хто вперше запропонував сучасні символи хімічних елементів?
- Сире зерно не можна зберігати у великих купах.
- Чому? Навіщо його треба перелопачувати?
- Що таке інгібітори?
- Яке явище згадуване в уривку з роману Павла Загребельного «Роксолана» є хімічним: «зерно може бути перемелене на борошно, а виноград перероблений на оцет.
- Чи можна загасити палаючу нафту водою? Чому?
- Чому охолоджену воду переварену не слід наливати в акваріум та поливати квіти?
- Уявіть, що у ваших руках чарівна паличка й ви перетворюєте: а) алмаз на графіт; б) золотий ланцюжок на каблучку; в) залізо на іржу; г) лід на пару.
- Яке з цих явищ є хімічним?
- .Запропонуйте ефективний спосіб пошуку голки в копиці сіна.
- Назвіть формулу крейди.
- У яких харчових продуктах міститься багато заліза?
- Яка із цих речовин є простою ? а) сірка, б) спирт, в) вода.
- Запах якого оксиду ми відчуваємо, коли запалюємо сірники?
- На звалищах сміття, де є бите скло, може виникнути пожежа. Чому?
- Найдрібніша, неподільна частинка речовини, що утворює молекули й хімічні елементи?
Кощій Безсмертний. Я — великий експериментатор! Зізнаюсь вам, що вчити хімію
в школі не любив, проте в дослідах, хімічних фокусах я неперевершений знавець!
Я теж можу на ваших очах перетворити воду на молоко (проводить дослід: до розчину плюмбум нітрату доливає
розчин калій йодиду - утворюється жовтий осад).
Виходить щось жовте. Хм! Цікаво... А-а, це тому що
корова забагато соломи жовтої з'їла. (До
рожевого розчину солі Кобальту доливається розчин лугу — утворюється синій осад.)
Ой, ні, дивіться, тепер щось синє! Що за біда?
Баба
Яга. (Сміється.) Теж мені
Девід Коперфільд; «Я вмію фокуси показувати...», тільки осоромився. Краще
нічого не чіпай тут на столі. Перестань знущатися над хімією. Доведеться
вивчити те, що й не хотів вчити.
(Кощій Безсмертний, у якого
рука завчасно змочена розчином фурум(ІП) хлориду, бере скляну паличку, занурює
її в розчин амоній роданіду і проводить по руці — виступає кров.)
Баба Яга. Ой лишенько! Рятуйте Кощія, порізався, кров тече
струмком.
Учитель. Не лякайся, Бабо Яга. Зараз ми зцілимо твого Кощія,
і сліду не залишиться від рани. (По рані
проводиться жмутиком вати, змоченим у натрій фториді.)
Баба
Яга. Казала ж я тобі, діду, нічого на столі не чіпати!
Учитель. А ти, Бабо Яга, яку оцінку мала у школі, з хімії?
Баба Яга. Та я вже й не пам'ятаю, коли це було... Але правила
техніки безпеки під час роботи в хімічному кабінеті знала назубок, на відміну
від деяких навіть зараз їх можу розказати. Виконуйте тільки ті хімічні досліди,
які погоджено з вчителем, і то під його наглядом.
Уважно читайте етикетку на
посудині з тією речовиною, яку берете для досліду, пам'ятаючи, що недостатня
обізнаність із властивостями речовини, з якими проводиться робота, може
спричинити нещасний випадок. Відкриваючи корок, не кладіть її на лабораторний
стіл боком, а поставте. Посудину, з якої взяли реактив, одразу закрийте корком
і поставте на місце. Насипайте та наливайте реактиви над столом і лише в тих
кількостях, що вказані в інструкції. Нюхайте всі речовини з обережністю, не
нахиляйтесь над посудиною і не вдихайте на повні груди, а спрямовуйте до себе
пару чи газ рухами руки. Забороняється (демонструє
малюнки):
1. Класти
свої сніданки на лабораторні столи і їсти в хімічному
кабінеті. Пробувати хімічні речовини на смак.
кабінеті. Пробувати хімічні речовини на смак.
2. Брати
речовини руками.
3.Залишати відкритими склянки та банки з реактивами.
4.Заглядати в посуд, в якому нагріваються реактиви,
нахилятися над посудиною, в яку наливається будь-яка рідина, бо непомітні
бризки можуть потрапити в очі,
5.Виливати та висипати залишки реактивів в склянки та
банки, з яких їх взяли. Самостійно зливати та змішувати, реактиви.
6.Міняти корки та етикетки від різних банок та склянок.
7. Залишати
неприбраними розсипані або розмішані реакти-
ви.
ви.
Учитель. Молодець, Бабо Яга! Правила техніки безпеки знаєш на 12 балів. Може, ти нам і деякі
досліди продемонструєш, навчиш дітей?
Баба Яга. Я б і зараз до школи ходила, навчала б ваших учнів,
бо зовсім від рук відбилися: уроки не прогулюють, домашні завдання виконують.
Що ж, доведеться поділитися секретами: якщо вам необхідно йти додому, а
вчитель не відпускає, скажіть, що вас вкусила гримуча змія.
Дослід «Гримуча змія»
На металеву пластинку насипають конусом купку
річкового піску, политого спиртом. В піску роблять ямку і поміщають у неї 2 г соди і 13 г цукрової пудри. Потім суміш
змішують і підпалюють.
Кощій Безсмертний. Оце так бабунька,
оце так чаклунка!
Баба Яга. Це тільки квіточки, а ягідки потім будуть. Я навіть
водою можу полум'я запалити.
Дослід
«Запалення речовини від краплини рідини»
На суміш бертолетової солі й сахарози, насипаної
невеличкою гіркою, крапають краплю концентрованої сульфатної кислоти. Суміш
загоряється.
Кощій Безсмертний. Та ти, бабунько, мабуть, відмінницею з хімії була.
Такі чудеса нам демонструєш! Дозволь я тобі квіти подарую (дарує троянди)^ але вони не звичайні, а чарівні: якщо їх змочити
водою і промовити магічні слова, вони змінять своє забарвлення. (Мочає квіти в розчин і примовляє магічні слова.) Хімія — цікава наука
Дослід «Перетворення квітів»
Для
досліду беруть білі штучні квіти: одні змочують розчином фенолфталеїну, інші -
розчином ферум(Ш) хлориду і висушують. Перші квіти змочують розчином лугу —
вони стають рожевими, другі розчином амоній роданіду — червоні.
(Дарує
квіти Бабі Язі.)
Баба Яга. Ну от і настав час нам повертатися. Цікаво у вас, весело,
але нас чекають у лісі русалки та мавки готуватися до Нового року. До
побачення.
Кощій
Безсмертний. І ви приходьте до нас в
гості, але не з пустими руками, принесіть нам книге з хімії.
Комментариев нет:
Отправить комментарий