Хімія- це цікаво



Мета: ознайомити молодших школярів з хімією, зацікавити предметом; вчити юних хіміків ос­нов експерименту; розвивати творчі можливості учнів.
Дійові особи: вчитель хімії;  Баба Яга; Кощій Безсмертний.
Учитель. Любі друзі! Через кілька років ви відкриєте сторінки нового для вас підручника з хімії. «Що ж це за наука?» запитаєте ви. Щоб отримати відповідь на це запитання, пропоную вам виру­шити у цікаву подорож. Сьогодні ми з вами побуваємо у царстві доброї чарівниці Хімії.
У великому царстві жила-була добра чарівниця. Вона дуже лю­била людей, і тому робила для них багато добрих справ: дарувала їм гарний і міцний одяг, щоб люди не тремтіли від лютих морозів; щед­ро обдаровувала людей світлом і теплом, захищала їх від злої Баби Яги. Люди не знали, яку подяку скласти за все те, що робила для них Хімія, і тому не раз запитува­ли її, як вони можуть їй віддячити. Вона по­сміхалась і відповіда­ла, що їй нічого не потрібно від людей, аби тільки вони на­вчилися розумно ко­ристуватися її дарами, інакше її чари принесуть шкоду всьому людству.
Хімія   жила   у своєму загадковому палаці — хімічному кабінеті, оточеному вірними слугами — хімічними реакція­ми. Та як і водиться у казках, без нечистої сили діло не обійшло­ся.
Що це за музика? Ви чуєте?
(Відкриваються двері і до кла­су заходить по-сучасному вдяг­нена Баба Яга в темних окулярах і з магнітофоном у руках.)
Баба Яга. Hello! (Огля­дається, нервує,) Так! Переве­лися джентльмени! Обіцяв вчас­но на таксі приїхати, а й досі немає.
(Чути гуркіт). Ой, шумить і гуде, мабуть, милий їде....
(З'являється Кощій Безсмерт­ний на роликових ковзанах з лиж­ними палками.)
Баба Яга. З'явився, не запи­лився! Хоч би своє «таксі» зняв. Кощій Безсмертний. Та я зараз.

(Поки він знімає ролики. Баба Яга співає, демонструючи свій одяг.)
Баба Яга. А я сьогодні довго-довго наряджалась:
До тебе, милий, я на рандеву збиралась.
На мені туфлі ті, що взула і за­була,
Із секонд-хенду гарну юбку одягнула.
(Підходить до Кощія Безсмерт­ного, сміливо бере його під руки, і вони разом танцюють танго.)
Кощій Безсмертний. Ой Бабо, закрутила ти мені голову, що я й забув, чого сюди приїхав.
Баба Яга. Та яка я тобі баба! В 345 — баба ягідка «опять». Я Ягід­ка, Ягуся! Зрозумів, пень старий!
Кощій Безсмертний. Зро­зумів, бабунька!
Баба Яга. Та не бабунька я, а ягідка!
Кощій Безсмертний. Ну, добре, добре. То чого я сюди приїхав?
Баба Яга. Ну, та як здрастє! Як ото в пісні «Что-то с памятью  моей стало!»
Ми ж у Грабівськів  школі!
Кощій Безсмертний. Та й без тебе це бачу! Не глухий же. Ду­маєш, як в темних окулярах, так і бачиш краще за мене. Я питаю, навіщо я сюди приїхав?
Баба Яга. Оце тобі й на! Доба­лакалась, що й сама забула. Так, зараз зорієнтуємось: великий стіл з якимись баночками, скляночка­ми, незрозумілими залізяками. (Все мацає, розглядає, нюхає за правилами техніки безпеки.) Поналивано щось в них... А смер­дить, аж погано стало. Старий, ти не нюхай, бо голова запаморо­читься, а я на твоєму «таксі» їзди­ти не вмію. Та це ж кабінет хімії!
(Знімає окуляри, дивиться на вчителя.)
А ось і вчителька.
Учитель. Добрий день! Тільки ми вас не запрошували.
Кощій Безсмертний. А ми самі як запрошення.
Баба Яга. (Кривляється.) А літак летів, колеса терлися, з ви не чекали нас, а ми приперлися!
Кощій Безсмертний. Невже за­раз, щоб до школи ходити, необхід­не запрошення? Пам'ятаю, в мої шкільні роки інакше було.
Баба Яга. (Плаче.) Я молода, розумна, гарна, скромна. А мене ніхто не любить (дістає носову хустину і втирає сльози), нікуди не запрошують, звідусіль же­нуть, не вірять у мою чесність і порядність, добрі наміри. Ось і зараз викли­кала Кощія, щоб разом з ним познайомитися з хімією. Так, старий?
Кощій Безсмертний. Так-таки-так.
Учитель. Добре, але дозволимо вам залишити­ся за однієї умови.
Кощій Безсмертний. За якої такої умови?
Учитель. Допомагати нам, а не заважати. Згодні?
Баба Яга. (Звертаєть­ся до вчителя.) Згодні, згодні... (До Кощія Без­смертного) А там як вийде.
Учитель. Ну от і домо­вилися. А щоб перевірити, чи справді чесні ваші наміри, дай мені, бабуню, будь ласка, свою хусточку: зараз я її підпалю, і якщо в твої наміри не входило щось по­гане, вона залишиться непошкодженою.
Баба Яга. (Кривляється, ніби плаче і втирає сльози.) Знову мені не довіряють та ще й хусточ­ку спалити хочуть, це ж подару­нок Кощія на 350 років Кощій Безсмертний. Ти ж ка­зала, що тобі лише 345?
Баба Яга. Зараз це не суттєво. Подумаєш, 5 років туди, 5 років сюди. В паспорті взагалі на 100 років менше записано. Знуща­ються зі старої (знову плаче), та беріть уже. (Звертається до Ко­щія.) Не переживай, старий, хус­точка не те що згорить, навіть не загориться: де ти бачив, щоб мок­ре горіло?
Дослід «Неспалима хусточка»
Хусточку добре змочують во­дою, віджимають і з одного кінця запалюють, інший тримають ти­гельними щипцями. Хусточка «горить», але залишається неушкодженою.
(Учитель повертає хусточку Бабі Язі.)

Кощій Безсмертний. (Оглядає хусточку.) Оце так дивина! Горіла і ціла залишилась!
Баба Яга. Теж мені дивина! А чи зможете ви із звичайної води зробити молоко?
Учитель. Звісно, і не тільки молоко, а й вино.



Дослід «Молоко з води»
 До розчину кальцій хлориду доливають розчин натрій карбонату,  утворюється білий осад кальцій карбонату.
Дослід «Вино і води»
До розчину натрій гідроксиду додається кілька крапель фенолф­талеїну.
Кощій Безсмертний. А я б кра­ще водички мінеральної випив.
Учитель. Будь ласка.
Дослід «Газована вода»
До порошку питної соди доли­вається розчин хлоридної кисло­ти.
Баба Яга. Це не су­часно: пити молоко чи мінеральну воду. В наш час кожна пова­жаюча себе Баба Яга п'є, ну, наприклад, «Фанту» чи «Кока-колу».
Учитель. У нашо­му хімічному кабінеті ми залюбки запропо­нуємо і «Тархун», і «Фанту», і «Кока-колу». Що вам до впо­доби? (Дає Бабі Язі в руки кілька пробірок, на дні яких написано назви реактивів.)
Баба Яга. Ви що, й справді сподіваєтесь мене переконати, що із цього сміття може ут­воритися чудовий напій? Не вірю!
Дослід «Тархун»
До порошку купрум(П) гідро­ксиду доливається хлоридна кис­лота. Чорний порошок бурхливо реагує на очах глядачів! 0з темної рідини утворюється «Тархун» зе­леного кольору.

Дослід «Фанта»
До невеликої кількості хром(VI) оксиду доливається роз­чин хлоридної кислоти, утво­рюється рідина оранжевого ко­льору.

Дослід «Кока-кола з води»
На дно пробірки налито неве­лику кількість ферум(ІІІ) хлориду, додається розчин лугу, в пробірці утворюється рідина, схожа на «Кока-колу».

                                                                              Вікторина
  1. Хто вперше запропонував сучасні символи хімічних елементів?                                    
  2.  Сире зерно не можна зберігати у великих купах.
  3. Чому? Навіщо його треба перелопачувати?
  4. Що таке інгібітори?
  5. Яке явище згадуване в уривку з роману Павла Загребельного «Роксолана» є хімічним: «зерно може бути перемелене на борошно, а виноград перероблений на оцет.
  6. Чи можна загасити палаючу нафту водою? Чому?
  7.  Чому охолоджену воду переварену не слід наливати в акваріум та поливати квіти?
  8. Уявіть, що у ваших руках чарівна паличка й ви перетворюєте:                                                                                                                                                                                             а) алмаз на графіт; б) золотий ланцюжок на каблучку;   в) залізо на іржу; г) лід на пару.
  9. Яке з цих явищ є хімічним?
  10. .Запропонуйте ефективний спосіб пошуку голки в копиці сіна.
  11. Назвіть формулу крейди.
  12. У яких харчових продуктах міститься багато заліза?
  13.  Яка із цих речовин є простою ?  а) сірка,  б) спирт,   в) вода.
  14. Запах якого оксиду ми відчуваємо, коли запалюємо сірники?
  15.  На звалищах сміття, де є бите скло, може виникнути пожежа. Чому?
  16.  Найдрібніша, неподільна частинка речовини, що утворює молекули й хімічні елементи?

Кощій Безсмертний. Я ве­ликий експериментатор! Зізнаюсь вам, що вчити хімію в школі не любив, проте в дослідах, хімічних фокусах я неперевершений зна­вець! Я теж можу на ваших очах перетворити воду на молоко (проводить дослід: до розчину плюмбум нітрату доливає роз­чин калій йодиду - утворюється жовтий осад).
Виходить щось жовте. Хм! Цікаво... А-а, це тому що корова забагато соломи жовтої з'їла. (До рожевого розчину солі Кобаль­ту доливається розчин лугу утворюється синій осад.)
Ой, ні, дивіться, тепер щось синє! Що за біда?
Баба Яга. (Сміється.) Теж мені Девід Коперфільд; «Я вмію фокуси показувати...», тільки осоромився. Краще нічого не чіпай тут на столі. Перестань зну­щатися над хімією. Доведеться вивчити те, що й не хотів вчити.
(Кощій Безсмертний, у якого рука завчасно змочена розчином фурум(ІП) хлориду, бере скляну паличку, занурює її в розчин амоній роданіду і проводить по руці виступає кров.)
Баба Яга. Ой лишенько! Ря­туйте Кощія, порізався, кров тече струмком.
Учитель. Не лякайся, Бабо Яга. Зараз ми зцілимо твого Ко­щія, і сліду не залишиться від рани. (По рані проводиться жмути­ком вати, змоченим у натрій фториді.)
Баба Яга. Казала ж я тобі, діду, нічого на столі не чіпати!
Учитель. А ти, Бабо Яга, яку оцінку мала у школі, з хімії?


Баба Яга. Та я вже й не пам'я­таю, коли це було... Але правила техніки безпеки під час роботи в хімічному кабінеті знала назубок, на відміну від деяких навіть зараз їх можу розказати. Виконуйте тільки ті хімічні досліди, які погоджено з вчителем, і то під його наглядом.
Уважно читайте етикетку на по­судині з тією речовиною, яку бе­рете для досліду, пам'ятаючи, що недостатня обізнаність із власти­востями речовини, з якими про­водиться робота, може спричи­нити нещасний випадок. Відкри­ваючи корок, не кладіть її на ла­бораторний стіл боком, а постав­те. Посудину, з якої взяли реактив, одразу закрийте корком і постав­те на місце. Насипайте та нали­вайте реактиви над столом і лише в тих кількостях, що вказані в інструкції. Нюхайте всі речовини з обережністю, не нахиляйтесь над посудиною і не вдихайте на повні груди, а спрямовуйте до себе пару чи газ рухами руки. За­бороняється (демонструє ма­люнки):
1.   Класти свої сніданки на лабораторні столи і їсти в хімічному
кабінеті.  Пробувати хімічні речовини на смак.
2.  Брати речовини руками.
3.Залишати відкритими склян­ки та банки з реактивами.
4.Заглядати в посуд, в якому нагріваються реактиви, нахиляти­ся над посудиною, в яку нали­вається будь-яка рідина, бо не­помітні бризки можуть потрапити в очі,
5.Виливати та висипати за­лишки реактивів в склянки та банки, з яких їх взяли. Само­стійно зливати та змішувати, реак­тиви.
6.Міняти корки та етикетки від різних банок та склянок.
7. Залишати неприбраними розсипані або розмішані реакти-
ви.
Учитель. Молодець, Бабо Яга! Правила техніки безпеки знаєш на 12 балів. Може, ти нам і деякі досліди продемонструєш, навчиш дітей?
Баба Яга. Я б і зараз до школи ходила, навчала б ваших учнів, бо зовсім від рук відбилися: уроки не прогулюють, домашні завдання виконують. Що ж, доведеться по­ділитися секретами: якщо вам не­обхідно йти додому, а вчитель не відпускає, скажіть, що вас вкусила гримуча змія.
Дослід «Гримуча змія»
  На металеву пластинку наси­пають конусом купку річкового піску, политого спиртом. В піс­ку роблять ямку і поміщають у неї 2 г соди і 13 г цукрової пуд­ри. Потім суміш змішують і під­палюють.
Кощій Безсмертний. Оце так бабунька, оце так чаклунка!
Баба Яга. Це тільки квіточки, а ягідки потім будуть. Я навіть во­дою можу полум'я запалити.
Дослід «Запалення речовини від краплини рідини»
На суміш бертолетової солі й сахарози, насипаної невеличкою гіркою, крапають краплю концен­трованої сульфатної кислоти. Суміш загоряється.

Кощій Безсмертний. Та ти, бабунько, мабуть, відмінницею з хімії була. Такі чудеса нам демон­струєш! Дозволь я тобі квіти пода­рую (дарує троянди)^ але вони не звичайні, а чарівні: якщо їх змочи­ти водою і промовити магічні сло­ва, вони змінять своє забарвлен­ня. (Мочає квіти в розчин і при­мовляє магічні слова.) Хімія — цікава наука
Дослід «Перетворення квітів»
 Для досліду беруть білі штучні квіти: одні змочують роз­чином фенолфталеїну, інші - роз­чином ферум(Ш) хлориду і вису­шують. Перші квіти змочують розчином лугу — вони стають рожевими, другі розчином амоній роданіду — червоні.

(Дарує квіти Бабі Язі.)

Баба Яга. Ну от і настав час нам повертатися. Цікаво у вас, ве­село, але нас чекають у лісі русал­ки та мавки готуватися до Нового року. До побачення.
Кощій Безсмертний. І ви при­ходьте до нас в гості, але не з пус­тими руками, принесіть нам кни­ге з хімії.

Комментариев нет:

Отправить комментарий