Експеримент
і хімічні олімпіади
Хімічна олімпіада посідає чільне місце серед інших видів масової позакласної роботи. Головне завдання хімічних олімпіад — викликати інтерес в учнів до хімії, зробити їх участь у позакласній роботі якомога масовішою і виявити школярів з найкращими хімічними здібностями й обізнаністю з хімії, вмінням творчо мислити.
На олімпіадах
хімічний експеримент оптимально зможе виконати
свою роль у тому разі, якщо він використовуватиметься у формі
експериментальних задач. Вони мають відбивати основні теми шкільної програми: спостереження і пояснення хімічних процесів, добування речовин, розпізнавання речовин за їх характерними властивостями, розділення сумішей тощо.
Експериментальні завдання відповідно до
етапів їх проведення можуть бути якісно-експериментальними, розрахунково-експериментальними.
Сформулюємо умови відбору хімічного експерименту до олімпіад.
1.Актуалізація теоретичних знань.
2.Актуалізація елементів практичних знань і навичок школярів.
3.Забезпечення використання прийомів розумових дій.
4.Новизна, незвичайність ситуації. Виконання цієї умови виявляє вміння
учасників олімпіади застосовувати знання в нових ситуаціях, вміння
розв'язувати конкретну задачу й одержувати результати.
5.Варіативність розв'язування експериментальних задач.
Ця умова сприяє виявленню найбільш раціонального
або оригінального розв'язання завдань.
6.Різний ступінь складності експерименту.
Наведемо приклади олімпіадних
експериментальних задач.
1.Розділіть суміш, що складається з купрум(ІІ) оксиду, калій хлориду, піску
та йоду. Складіть план проведення дослідження. Опишіть умови проведення дослідів.
2.Складіть прилади і добудьте два
гази, один з яких легший, а другий — важчий від повітря;
доведіть їх
природу відповідними хімічними реакціями.
3.Є суміш катіонів А13+, Fе3+,
Ва2+ (розчин нітратів). Розділіть суміш за допомогою лугу
та сульфатної кислоти.
4.В одну пробірку налийте розчин ферум(Ш) хлориду об'ємом 1 мл, а в
другу — стільки само розчину натрій
ортофосфату. В обидві пробірки додайте
по одній гранулі цинку, пробірки підігрійте. Поясність спостереження.
5.Користуючись виданими реактивами, синтезуйте
ізоаміловий естер оцтової кислоти, виділіть його із суміші.
Складіть план синтезу, опишіть умови його
проведення.
Комментариев нет:
Отправить комментарий