Впровадження освіти для сталого розвитку
Молодь за здоровий спосіб життя
Життя та творча діяльність Д. І. Менделеєва
Молодь за здоровий спосіб життя
Мета початкового етапу:
·
підібрати в шкільній
бібліотеці джерела інформації про творчість Д. І. Менделеєва;
·
розробити
критерії оцінювання учнів за роботу над проектом.
ІІ. Основний
етап
Мета основного етапу :
-
розкрити роль Періодичного закону як
фундаментального закону природи;
-
показати його значення для розвитку природничих
наук, у тому числі і хімії;
-
ознайомити з життям та діяльністю Д. І.
Менделеєва;
-
виховувати
допитливість, самостійність, наполегливість у пізнанні нового.
На даному етапі учні
збирають джерела інформації з теми в шкільній бібліотеці та Інтернеті,
опрацьовують в групах, систематизують і розподіляють між собою навчальний
матеріал.
Кожна група учнів готує інформацію з наступних питань:
Завдання групи 1. Підготувати
інформацію про роки навчання вченого. Знайти його портрет. Виступити із
коротким повідомленням.
Завдання групи 2. Підготувати
розповідь про педагогічну діяльність Д.
І. Менделеєва.
Завдання групи 3. Підготувати
інформацію про відкриття Дмитром Івановичем Періодичного закону.
Завдання групи 4. Виступ « Д. І.
Менделеєв і Україна».
Ш. Заключний етап
Цей етап передбачає аналіз результатів роботи груп учнів та
формування висновків роботи.
Підготовка до звіту
Учні готують ілюстративний матеріал, пишуть сценарії свого
виступу, узагальнюють результати опитування з цієї теми.
Підготовка
до презентації
Учні готують презентаційні матеріали:
ксерокопії з різних джерел інформації:
газет, часописів; періодична
таблиця;
фотографії
пам’ятників вченого.
Рефлексія. Оцінка своїх дій
Після
завершення проекту учні оцінюють свою роботу та заповнюють карту самооцінювання.
Картка самооцінювання
Прізвище, ім’я
|
Оцініть
себе за кожний напрямок роботи в балах.
|
Критерії
оцінки: 0 – не виконано; 1 – задовільно; 2 – чудово.
|
1. Я брав активну участь у роботі групи
|
2. Я вмію відбирати потрібну інформацію
|
3. Я вмію робити висновки
|
4. Я вмію ставити запитання
|
5. Я вмію відповідати на запитання
|
6. Я записував результати групової роботи
|
Самооцінка (балів)
|
Роки навчання
Дмитро Іванович Менделєєв народився 8 лютого 1834 року у Тобольську, у
родині директора місцевої гімназії. З 1850 року навчався на
фізико-математичному факультеті Петербурзького педагогічного інституту. У 1855
році закінчив його з золотою медаллю і був направлений учителем гімназії
спочатку в Сімферополь, а потім в Одесу. У 1856 році Дмитро Менделєєв
відправився у Петербург і захистив магістерську дисертацію за темою «Про питомі
об'єми», після чого на початку 1857 року був прийнятий приват-доцентом на
кафедру хімії Петербурзького університету. У 1859–1861 роках він перебував у
науковому відрядженні у Німеччині, у Гейдельберзькому університеті. У 1860 році
Менделєєв взяв участь у роботі першого міжнародного хімічного конгресу в
Карлсруе.
Педагогічна діяльність
У 1861
році Менделєєв написав перший у Російській імперії підручник з органічної
хімії. Навесні 1862 року підручник був визнаний гідним повної Демидівської
премії. У 1863 році він отримав місце професора у Петербурзькому технологічному
інституті, а в 1866 році— у Петербурзькому університеті, де читав лекції з
органічної, неорганічної і технічної хімії. У 1865 році Менделєєв захистив
докторську дисертацію за темою «Про сполуки спирту з водою».
У 1867 році Менделєєв перейшов у Петербурзький університет на посаду
професора хімії і повинен був читати лекції з неорганічної хімії. Однак, на
його думку, ні в Росії, ні за кордоном не було курсу загальної хімії, який
можна було б рекомендувати студентам. Дмитро Іванович вирішив написати його
сам.
Періодичний закон
Періодичний закон хімічних елементів — один з основних законів природи.
Після його створення природознавство пережило наукову революцію, було
розроблено нові теорії (будови речовини, відносності, квантової механіки),
знайдено нові елементи, але ці відкриття не тільки не зруйнували періодичний
закон і періодичну систему, а й розвинули їх, надали їм нового змісту,
затвердили їх фундаментальність.
Наукове значення. Відомо, що до
Д. І. Менделєєва вчення про хімічні елементи являло собою сукупність
розрізнених, мало зв'язаних між собою знань. Завдання щодо об'єднання цих знань
у струнку цілісну систему блискуче виконав Д. І. Менделєєв, відкривши
періодичний закон, який, за визначенням академіка О. М. Баха, послужив і
продовжує слугувати провідною зіркою для тисячі нових досліджень і творчих
пошуків у найрізноманітніших галузях природознавства. Велич наукового подвигу
Д. І. Менделєєва полягає в тім, що він розкрив внутрішній об'єктивний зв'язок
між хімічними елементами, закон їх розвитку. Періодичний закон озброює
дослідників надійним засобом для пояснення явищ, у яких беруть участь хімічні
елементи, і для передбачення нових фактів. А це є найсуттєвішою ознакою
будь-якої наукової теорії. Передбачувальна
сила періодичного закону повною мірою виявилася ще за життя Д. І. Менделєєва.
Він указував на можливість існування багатьох невідомих елементів, відкриття
яких (особливо Галію, Скандію, Германію) продемонструвало велике прогностичне
значення періодичного закону і періодичної системи елементів для подальших
досліджень. На
підставі періодичного закону Д. І. Менделєєв виправив відносні атомні маси 9-ти
елементів, що були визначені неточно, і передбачив існування 10-ти елементів.
Ці прогнози повністю справдилися. Д. І.
Менделєєв усвідомлював об'єктивність відкритого закону і вірив у його майбутнє.
Він писав, що «... періодичному законові майбутнє не загрожує руйнуванням, а
тільки надбудова і розвиток передбачаються». Так, Д. І. Менделєєв не вважав
періодичну систему завершеною 92-м елементом (Ураном). Він передбачав
можливість існування зауранових елементів. Усі вони тепер добуті штучно в
результаті ядерних перетворень. Сьогодні відомо вже 112 хімічних елементів.
Теорія і практика завжди нерозривно поєднувались у діяльності Менделєєва.
Навіть перелік питань, які вирішував учений, показує широчінь і важливість його
праці. Менделєєв багато зробив у галузі точних вимірювань, заклав основи теорії
розчинів, запропонував промисловий спосіб фракційного розділення нафти,
винайшов новий вид бездимного пороху, пропагував використання мінеральних
добрив, зрошування посушливих земель. Він є автором фундаментальних досліджень
не тільки в хімії, а й у галузях хімічної технології, фізики, метеорології,
повітроплавання, метрології, сільського господарства, економіки, народної
освіти тощо. Менделєєв турбувався про розумне використання корисних копалин,
про економічно доцільне розміщення заводів на території держави. Д. І.
Менделєєв був палким патріотом і сміливим захисником прогресивних ідей, що
викликало невдоволення серед реакційних кіл Петербурзької академії наук. І хоча
Д. І. Менделєєв був обраний почесним членом усіх академій світу, у себе на
батьківщині його кандидатура до складу академії була забалотована, незважаючи
на величезні заслуги перед наукою. У 1890 р.
під час студентських заворушень Д. І. Менделєєв підтримував студентів, виступив
на їх захист, за що дістав грубу одповідь від царського міністра освіти і
змушений був залишити університет. Проте його наукова й практична діяльність на
цьому не припинилась. Він став організатором і першим директором Головної
палати мір і ваги, брав участь у складанні митних тарифів, розробляв питання
господарського розвитку країни.
Багатогранна діяльність Д. І. Менделєєва була тісно пов'язана з розвитком
науки, освіти та економіки України. Відомі його широкі зв'язки з багатьма
передовими українськими хіміками та іншими вченими, особливо Київського і
Харківського університетів. Ще у 1871 р. Д. І. Менделєєв брав активну участь у
3-му з'їзді природознавців, що відбувся у Києві. Д. І. Менделєєв приділяв
велику увагу організації вищої освіти, зокрема у 1898 р. брав активну участь у
створенні Київського політехнічного інституту (тепер — Національний технічний
університет «КПІ»), на території якого перед входом до хімічного корпусу йому
встановлено пам'ятник. У 1903 р. він був головою екзаменаційної комісії першого
випуску інженерів та агрономів цього навчального закладу. Д. І.
Менделєєв плідно працював над розвитком вугільної промисловості в Україні.
Після перебування на Донбасі, де він вивчав питання видобутку й транспортування
кам'яного вугілля, Д. І. Менделєєв висунув нову для того часу ідею підземної
газифікації вугілля, яку вперше було втілено в життя лише в 1937 р. у м.
Горлівці (Донбас). 1907 р. Д. І. Менделєєв помер.
Тисячні юрби народу проводжали його в останню путь. Попереду траурної процесії
несли періодичну систему хімічних елементів. В особі Менделєєва світ втратив
блискучого різнобічного вченого, ідеї якого продовжують жити далі, їх
розвивають учені нашої Батьківщини і закордонних країн.
Комментариев нет:
Отправить комментарий