Х І М І Я
Програмне
забезпечення
У 2012-2013 навчальному році навчання хімії у загальноосвітніх навчальних закладах здійснюватиметься за такими програмами:
7 – 9 класи – Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Хімія. 7-11 класи.
– К.: Ірпінь: Перун, 2005;
8 – 9 класи з поглибленим вивченням хімії – Програма для 8-9 класів з поглибленим вивченням
хімії (Збірник навчальних програм для загальноосвітніх навчальних закладів з
поглибленим вивченням предметів природничо-математичного та технологічного
циклу. – К.: Вікторія, 2009).
10 – 11 класи – Хімія. Програми для профільного навчання учнів загальноосвітніх
навчальних закладів: рівень стандарту, академічний рівень, профільний рівень та
поглиблене вивчення. 10-11 класи. – Тернопіль: Мандрівець, 2011.
Розподіл годин у програмах
орієнтовний. Учитель може аргументовано вносити зміни до розподілу годин,
відведених програмою на вивчення окремих
тем, змінювати послідовність вивчення питань у межах окремої теми. Розподіл навчальних годин у межах тем здійснюється безпосередньо вчителем.
Для тематичного оцінювання, а також для
повторення, узагальнення, аналізу та коригування знань учнів можуть використовуватися резервні години.
Програми
факультативів та курсів за вибором з хімії, рекомендовані Міністерством для використання у
загальноосвітніх навчальних закладах:
Навчальні програми курсів за
вибором та факультативів. Хімія. –Тернопіль: Мандрівець, 2010;
Хімія. Допрофільна підготовка та профільне навчання:
курси за вибором (укл. Дубковецька Г.М.). – Тернопіль: Мандрівець, 2010;
Факультативні курси для учнів
спеціалізованих 10-11 класів
загальноосвітніх навчальних закладів
хімічного та біологічного профілів (частина 2) (авт. Речицький О.Н., Юзбашева
Г.С.). – Херсон:
Айлант, 2011;
навчальна програма факультативного
курсу «Абетка самоосвіти школяра з хімії. 7 клас» (авт. Коростіль Л.А.);
навчальна програма факультативу «Вода та
сучасні методи її очищення» (8, 9 клас) (авт. Забава Л.К., Габріелян А.А.);
навчальна програма курсу за
вибором «Основи експериментальної хімії» (авт. Прибора Н.А.);
навчальна програма курсу за
вибором «Хімія для детективів» (авт. Шапошнікова І.М., Прибора Н.А.);
навчальна програма курсу за
вибором «Хімія в криміналістиці» (авт. Шапошнікова І.М.);
навчальна програма
факультативного курсу «Хімія і здоров’я. 9 клас» (авт. Карагаєва М.В.);
навчальна програма факультативного
куру «Хімія. Основи якісного та кількісного аналізу» (укл. Гриценко В.В.);
програма курсу за вибором
«Хімія у військовій справі» (10-11 клас) (авт. Шевченко А.М.);
навчальна програма факультативного
курсу «Основи хімічної екології» для учнів 10, 11 класів загальноосвітніх
навчальних закладів (авт. Деленко О.Л., Деленко С.П.);
навчальна програма
факультативного курсу «Розвиток інтелектуаль-них здібностей шляхом розв’язування
творчих, логічних хімічних задач» для учнів 9, 10, 11 класів загальноосвітніх
навчальних закладів (авт. Вараниця В.О., Деленко О.Л. та ін.);
навчальна програма
факультативного курсу «Вибрані питання шкільного курсу хімії» для учнів 11
класу загальноосвітніх навчальних закладів (авт. Пальцева І.В.).
Зміст програм курсів за вибором і
факультативів як і кількість годин та клас, в якому пропонується їх вивчення, є
орієнтовним. Учитель може творчо підходити до реалізації змісту цих програм,
ураховуючи кількість годин виділених на вивчення курсу за
вибором(факультативу), інтереси та здібності учнів, потреби регіону, можливості
навчально-матеріальної бази школи. Окремі розділи запропонованих у збірниках
програм можуть вивчатися як самостійні курси
за вибором. Навчальні програми курсів за вибором можна використовувати також
для проведення факультативних занять і навпаки, програми факультативів можна
використовувати для викладання курсів за вибором.
Організація
навчання
Навчання хімії в 2012-2013 навчальному році у
загальноосвітніх навчальних закладах здійснюватиметься відповідно до типових
навчальних планів, затверджених наказами Міністерства освіти і науки (від 05.02.2009
№ 66 «Про внесення змін до наказу МОН України від 23.02.2004 №132 «Про
затвердження Типових навчальних планів загальноосвітніх навчальних закладів
12-річної школи» та від 27.08.2010 № 834 «Про затвердження Типових навчальних
планів загальноосвітніх навчальних закладів ІІІ ступеню»). Нижче наведено
розподіл кількості годин (тижневе навантаження) на вивчення хімії в основній і
старшій школі:
7 клас
8 клас
8 клас
(поглиблене вивчення хімії)
9 клас
9 клас
(спеціалізовані
школи з поглибленим вивченням іноземних
мов)
9 клас
(поглиблене вивчення хімії)
1
2
4
2
1,5*
4
*Орієнтовний розподіл годин між темами
та особливості вивчення хімії
в 9 класах спеціалізованих шкіл з поглибленим
вивченням іноземних
мов надано у методичних рекомендаціях щодо вивчення
хімії у 2009/2010 навчальному році (лист МОН
від 22.05.2009 № 1/9-353).
10 клас
11 клас
рівень стандарту
академічний рівень
профільний рівень
рівень стандарту
академічний рівень
профільний рівень
1
1
4
1
2
6
Оскільки навчальні заклади можуть збільшувати кількість годин на вивчення предметів
інваріантної складової за рахунок
годин варіативної складової (лист МОНмолодьспорту від 29.04.11№1/9-325) рекомендуємо в 10 класах академічного рівня
виділити на вивчення хімії 2 години, збільшуючи кількість годин на вивчення
окремих тем програми академічного рівня, а саме:
«Повторення основних питань курсу хімії основної школи» –
6 годин;
«Неметалічні елементи та їхні сполуки» – 35 годин;
«Металічні елементи та їхні сполуки» – 24 години;
(усього 70 годин, із них 5 годин – резервних).
У класах технологічного (легка
промисловість, харчові технології тощо) математичного та, особливо,
фізико-математичного профілів, за наявності годин варіативної частини, рекомендуємо
у 10 - 11 класах вивчати хімію на академічному рівні, що має бути відображено у
пояснювальній записці до робочого навчального плану.
Навчальні заклади можуть виділяти години варіативної
складової на запровадження курсів за вибором, факультативів, індивідуальних та
групових занять.
Навчання хімії потребує раціонального застосування різних
методів й організаційних форм навчання, як тих, що вже міцно закріпилися в
шкільній практиці (проблемне
навчання, групова робота,
дидактичні ігри тощо), так і нових,
зокрема інтерактивних методів, інформаційних технологій та комп’ютеризації процесу
навчання.
З цією метою
пропонуємо для використання вітчизняний сайт ХІМПРОМ (http://himprom.ua). Хімпром – перший український хімічний портал, на якому
і вчителі, і учні зможуть одержати інформацію про вплив хімії на всі сфери
діяльності людини: від сільського господарства до вуглецевих нанотрубок, від
складу продуктів харчування до найсучасніших досягнень науки у створенні нових
лікарських препаратів для боротьби з онкозахворюваннями тощо. Основні розділи,
на яких розміщується інформація на сайті, це – «Життя», «Наука», «Історія»,
«Особистості», «Компанії». В якості прикладів можна навести такі теми
розміщених на сайті статей: «Nestle намагається зрозуміти, як зробити морозиво
більш стійким до температурних перепадів»; «Як наночасточки золота можуть перемогти
рак»; «Харчова добавка врятувала королівський фрегат»; «Шведському сірнику –
150 років»; «Лікувальний город Гіппократа»; «Як сміття перетворювати на
плазму»; «Зелені полімери: проблеми та перспективи».
Проведення занять в
кабінеті хімії
Під час проведення занять в кабінеті хімії особливої
уваги потребує дотримання правил безпеки життєдіяльності. Вимоги безпеки
наведено в інструктивно-методичних матеріалах «Безпечне проведення занять у кабінетах
природничо-математичного напряму загальноосвітніх навчальних закладів» (лист
МОНмолодьспорту 01.02.2012 № 1/9-72).
У зазначених матеріалах перелічено нормативно-правові документи з питань охорони
праці та безпеки життєдіяльності в
навчальних закладах системи загальної середньої освіти; описано загальні
положення щодо забезпечення безпечних і нешкідливих умов навчання і порядок проведення, тематика та
організація проведення інструктажів з безпеки життєдіяльності учнів; наведено основні вимоги безпеки в кабінеті хімії, рекомендації щодо знищення реактивів,
що не мають етикеток, відпрацьованих
реактивів, відходів металічного натрію. Також в інструктивно-методичних
матеріалах наведено зразок журналу реєстрації первинного, позапланового,
цільового інструктажів з безпеки життєдіяльності учнів та орієнтовні «Паспорт
кабінету хімії» і «Акт дозволу на проведення занять у кабінеті хімії».
З повним текстом
інструктивно-методичних матеріалів можна ознайомитись на офіційних веб-сайтах
Міністерства освіти і науки, молоді та спорту www.mon.gov.ua та Інституту інноваційних технологій і змісту освіти www.iitzo.gov.ua.
Навчальною програмою з хімії передбачено
використання у навчально-виховному процесі реактивів, які визначено як
прекурсори. Водночас Законом України «Про
обіг в Україні наркотичних засобів, психотропних речовин їх аналогів і
прекурсорів " діяльність з обігу прекурсорів, які використовуються під час
вивчення відповідних навчальних дисциплін, дозволяється навчальним закладам за
наявності в них ліцензії на здійснення відповідних видів діяльності.
З переліку прекурсорів (постанова
Кабінету Міністрів України від 06 травня 2000 р. «Про затвердження переліку
наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів»), використання яких
потребує ліцензування, у процесі навчання хімії у 7-11 класах загальноосвітніх
навчальних закладів використовуються: калій перманганат, сульфатна кислота,
хлоридна кислота, толуен (в 11 класах з
поглибленим вивченням хімії).
Відповідно до постанови Кабінету
Міністрів України від 5 січня 2011 р. № 4 «Про внесення змін до постанов
Кабінету Міністрів України від 6 травня 2000 р. № 770 і від 10 жовтня 2007 р. №
1203» речовини, що містять не менш як 45 % таких прекурсорів, як сульфатна
кислота, та 15 % таких прекурсорів, як хлоридна кислота, підлягають тим же
заходам контролю, що і прекурсори. Концентрація цих речовин визначається
виходячи з масової частки речовини в складі суміші (розчину).
З огляду на зазначене рекомендуємо зберігати сульфатну та хлоридну кислоти
у вигляді їх водних розчинів з масовими частками менше 45%
і
15 % відповідно та замінити дослід добування кисню з калій перманганату на
добування даного газу каталітичним розкладом гідроген пероксиду.
Повідомляємо, що постановою Кабінету Міністрів України від 23
листопада 2011 р. № 1392 затверджено новий Державний стандарт базової і повної
загальної середньої освіти. Відповідно до типових навчальних планів,
розроблених до нового Державного стандарту,
хімія вивчатиметься у 7 – 9 класах (7 клас – 1,5 години на тиждень, 8 і
9 клас – 2 години на тиждень).
Звертаємо
увагу, що згідно з постановою зазначений Державний
стандарт впроваджується в частині базової загальної середньої освіти з 1
вересня 2013 року. Першими
перейдуть на навчання за новими програмами учні 5 класів у 2013/2014
навчальному році. Вивчення хімії
за програмою, розробленою до нового державного стандарту розпочнеться у
2015/2016 навчальному році.
загальноосвітніх навчальних закладів хімічного та біологічного профілів (частина 2) (авт. Речицький О.Н., Юзбашева Г.С.). – Херсон: Айлант, 2011;
№ 66 «Про внесення змін до наказу МОН України від 23.02.2004 №132 «Про затвердження Типових навчальних планів загальноосвітніх навчальних закладів 12-річної школи» та від 27.08.2010 № 834 «Про затвердження Типових навчальних планів загальноосвітніх навчальних закладів ІІІ ступеню»). Нижче наведено розподіл кількості годин (тижневе навантаження) на вивчення хімії в основній і старшій школі:
7 клас
8 клас
8 клас
(поглиблене вивчення хімії)
9 клас
9 клас
(спеціалізовані
школи з поглибленим вивченням іноземних
мов)
9 клас
(поглиблене вивчення хімії)
1
2
4
2
1,5*
4
10 клас
|
11 клас
|
||||
рівень стандарту
|
академічний рівень
|
профільний рівень
|
рівень стандарту
|
академічний рівень
|
профільний рівень
|
1
|
1
|
4
|
1
|
2
|
6
|
15 % відповідно та замінити дослід добування кисню з калій перманганату на добування даного газу каталітичним розкладом гідроген пероксиду.
Програма з хімії
Календарно- тематичне планування
Методичні рекомендації щодо оцінювання навчальних досягнень учнів з хімії
Хімія
Визначальними в оцінюванні рівня навчальних досягнень учнів з хімії є особистісні результати пізнавальної діяльності, в яких відображаються загальнопредметні компетентності, набуті учнями в процесі навчання.
За відмінностями між обсягом і глибиною досягнутих результатів, ступенем самостійності у виконанні завдань, здатністю використовувати знання у нових ситуаціях виокремлено рівні навчальних досягнень учнів, що оцінюються за 12бальною шкалою.
Кожний наступний рівень вбирає в себе вимоги до попереднього, а також додає нові характеристики.
При оцінюванні рівня навчальних досягнень з хімії враховується:
–
оволодіння хімічною мовою як засобом відображення знань про речовини і хімічні явища;
оволодіння хімічною мовою як засобом відображення знань про речовини і хімічні явища;
– рівень засвоєння теоретичних знань;
– сформованість експериментальних умінь, необхідних для виконання хімічних дослідів, передбачених навчальною програмою;
– здатність учнів застосовувати набуті знання на практиці;
– уміння розв’язувати розрахункові задачі.
Усі види оцінювання навчальних досягнень учнів здійснюються за характеристиками, наведеними в таблицях.
Оцінювання теоретичних знань
Рівні навчальних досягнень
|
Бали
|
Характеристика навчальних досягнень учня (учениці)
|
Початковий
|
1
|
Учень (учениця) розпізнає деякі хімічні об’єкти (хімічні символи, формули, явища, посуд тощо) і називає їх (на побутовому рівні)
|
2
|
Учень (учениця) описує деякі хімічні об’єкти за певними ознаками
| |
3
|
Учень (учениця) має фрагментарні уявлення з предмета вивчення і під керівництвом вчителя може відтворити окремі його частини
| |
Середній
|
4
|
Учень (учениця) відтворює деякі факти, що стосуються хімічних сполук і явищ
|
5
|
Учень (учениця) відтворює окремі частини навчального матеріалу, дає визначення основних понять
| |
6
|
Учень (учениця) послідовно відтворює значну частину навчального матеріалу
| |
Достатній
|
7
|
Учень (учениця) відтворює навчальний матеріал, наводить приклади, з допомогою вчителя порівнює хімічні об’єкти
|
8
|
Учень (учениця) логічно відтворює фактичний і теоретичний навчальний матеріал, застосовує знання в стандартних умовах, порівнює, класифікує хімічні об’єкти
| |
9
|
Учень (учениця) володіє знаннями основоположних хімічних теорій і фактів, наводить приклади на підтвердження цього, аналізує інформацію, робить висновки
| |
Високий
|
10
|
Учень (учениця) володіє навчальним матеріалом і застосовує знання на практиці, узагальнює й систематизує інформацію, робить аргументовані висновки
|
11
|
Учень (учениця) володіє засвоєними знаннями і використовує їх у нестандартних ситуаціях, встановлює зв’язки між явищами; самостійно знаходить, оцінює і використовує інформацію з різних джерел згідно з поставленим завданням; робить узагальнювальні висновки
| |
12
|
Учень (учениця) має системні знання з предмета, аргументовано використовує їх, у тому числі в проблемних ситуаціях; аналізує додаткову інформацію; самостійно оцінює явища, приймає рішення, висловлює судження, пов’язані з речовинами та їх перетвореннями
|
Оцінювання практичних робіт
Рівні навчальних досягнень
|
Характеристика навчальних досягнень учнів
|
Початковий
|
Учень (учениця) знає правила безпеки під час проведення практичних робіт, виконує найпростіші хімічні досліди під керівництвом вчителя
|
Середній
|
Учень (учениця) складає прилади; з допомогою вчителя виконує окремі хімічні досліди згідно з інструкцією, описує хід виконання дослідів
|
Достатній
|
Учень (учениця) самостійно виконує практичні роботи згідно з інструкцією, описує спостереження, робить висновки
|
Високий
|
Учень (учениця) виконує хімічні експерименти, раціонально використовуючи обладнання і реактиви; описує поетапні спостереження; складає звіт, що містить обґрунтовані висновки; виконує експериментальні задачі за власним планом
|
Оцінювання розв’язування розрахункових задач
Рівні навчальних досягнень
|
Характеристика навчальних досягнень учнів
|
Початковий
|
Розв’язування задач не передбачене
|
Середній
|
Учень (учениця) складає скорочену умову задачі; робить обчислення лише з готовою формулою
|
Достатній
|
Учень (учениця) наводить потрібні формули речовин і рівняння реакцій; розв’язує задачі, користуючись алгоритмом
|
Високий
|
Учень (учениця) самостійно і раціонально розв’язує задачі; розв’язує комбіновані задачі
|
Організація навчання і перевірки знань, проведення інструктажів з питань охорони праці, безпеки життєдіяльності в загальноосвітніх навчальних закладах
Додаток
до листа МОН України
від 16.06 2014 р. № 1/9-319
Організація навчання і перевірки знань,
проведення інструктажів з питань охорони праці,
безпеки життєдіяльності
в загальноосвітніх навчальних закладах
Методичні матеріали
Методичні матеріали розроблені на допомогу загальноосвітнім навчальним закладам (далі – навчальні заклади) усіх типів та форм власності у проведенні навчання і перевірки знань з охорони праці та безпеки життєдіяльності учасників навчально-виховного процесу та з метою приведення нормативно-правових актів з охорони праці, що діють у галузі освіти, у відповідність до Типового положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці, затвердженого наказом Держнаглядохоронпраці України від 26.01.2005 № 15, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 15.02.2005 за № 231/10511 (зі змінами) (далі – Типове положення).
1. Загальні положення
1.1. Навчання і перевірка знань з питань охорони праці та безпеки життєдіяльності (далі – ОП та БЖД) учасників навчально-виховного процесу в навчальних закладах проводяться відповідно до Положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці в закладах, установах, організаціях, підприємствах, підпорядкованих Міністерству освіти і науки України, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 18.04.2006 № 304, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 07.07.2006 за № 806/12680 (зі змінами) (далі – Положення про навчання) та Положення про організацію роботи з охорони праці учасників навчально-виховного процесу в установах і навчальних закладах, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 01.08.2001 № 563, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 20.11.2001 за № 969/6160 (зі змінами).
1.2. Навчання і перевірка знань з ОП працівників навчальних закладів проводиться з урахуванням Типового положення.
1.3. У навчальних закладах галузі освіти і науки поряд з навчанням з ОП проводиться навчання і перевірка знань з питань БЖД - комплексної системи знань про захищеність життя і діяльності особистості, суспільства та життєвого середовища від небезпечних факторів природного і штучного характеру.
1.4. Методичне забезпечення навчання і перевірки знань з ОП та БЖД сприятиме поліпшенню профілактичної роботи щодо безпеки навчання і праці.
1.5. Керівники навчальних закладів, їх заступники, відповідальні за охорону праці та безпеку життєдіяльності, а також працівники, які проводять інструктажі з учнями з ОП (майстри, інструктори трудового навчання, учителі трудового навчання) та БЖД (учителі фізики, хімії, біології, інформатики, фізичного виховання, керівники гуртків тощо), проходять навчання і перевірку знань з ОП та БЖД на базі методичних підрозділів органів управління освітою, яким підпорядкований навчальний заклад. За наявності фінансування навчальний заклад може організовувати навчання зазначених вище категорій працівників у регіональних навчальних закладах післядипломної педагогічної освіти. Програма навчання з ОП та БЖД затверджується наказами керівників відповідних установ.
Усі інші працівники проходять навчання з ОП та БЖД в навчальних закладах за місцем роботи за програмами, що затверджені керівниками навчальних закладів.
1.6. Працівники, до службових обов’язків яких входить робота підвищеної небезпеки (електрики, сантехніки тощо), при прийнятті на роботу проходять спеціальне навчання та перевірку знань з ОП стосовно конкретних виробничих умов, періодична перевірка їх знань проводиться в терміни, що зазначені у відповідних нормативно-правових актах, але не рідше одного разу на рік.
1.7. У навчальних закладах, що надають загальну середню освіту, навчання учнів з питань охорони життя, здоров’я, пожежної, радіаційної безпеки, попередження побутового травматизму тощо здійснюється під час вивчення предмета «Основи здоров’я». Обсяги, зміст навчання та форми перевірки знань учнів визначаються відповідними навчальними планами і програмами.
1.8. Навчання учнів вимогам безпеки та правил поведінки під час навчально-виховного процесу та у повсякденному житті проводиться також у вигляді інструктажів з ОП та БЖД.
2. Організація навчання, перевірки знань з ОП та БЖД працівників
2.1. Організація навчання працівників з ОП та БЖД покладається на заступника керівника навчального закладу, відповідального за роботу з охорони праці.
2.2. Терміни проведення навчання та перевірки знань, програма навчання, склад комісії з перевірки знань з ОП та БЖД затверджується наказом керівника навчального закладу.
2.3. Перевірка знань працівників з ОП та БЖД проводиться у формі усного опитування (за білетами), тестування за допомогою технічних засобів (авто-екзаменатори, комп’ютери, модульні тести тощо), за допомогою письмових творчих робіт за тематикою ОП та БЖД.
2.4. Особи, які показали незадовільні знання, повинні пройти повторне навчання і перевірку знань протягом місяця.
Навчання і перевірка знань з ОП та БЖД працівників
Види навчання, перевірки знань
|
Хто проводить навчання, перевірку знань
|
Оформленнянавчання, перевірки знань
|
Періодичність проведення
| ||
Навчання з питань ОП та БЖД
| |||||
1. Проведення навчання у вигляді лекцій, семінарів, самопідготовка з питань ОП та БЖД
2. Спеціальне навчання і перевірка знань працівників, що зайняті на роботах підвищеної небезпеки
|
Інженер з охорони праці або особа, на яку покладено обов’язки проведення навчання наказом керівника
Спеціалізовані установи, які зареєстровані в органах державного нагляду за охороною праці
|
Графік проведення навчання, затверджений наказом керівника навчального закладу
Свідоцтво (диплом) про спеціальне навчання
|
Усі працівники - один раз на три роки з ОП та БЖД.
Відповідно до нормативно-правових документів, але не рідше одного разу на рік
| ||
Перевірка знань з ОП та БЖД
| |||||
Тестування, залік або іспит (у вигляді письмового або усного опитування)
|
Комісія з перевірки знань, затверджена наказом керівника навчального закладу
|
Протокол
засідання комісії з перевірки знань
|
Один раз на три роки після закінчення навчання
| ||
3. Проведення інструктажів з питань охорони праці з працівниками
3.1. Проведення інструктажів з питань охорони праці з працівниками навчальних закладів проводиться відповідно до Типового положення.
3.1.1. Вступний інструктаж з охорони праці з працівниками проводиться до початку роботи в навчальному закладі.
Реєстрація вступного інструктажу з охорони праці проводиться в журналі реєстрації вступного інструктажу з працівниками (додаток 1).
3.1.2. Усі інші інструктажі з охорони праці з працівниками – повторний, позаплановий, цільовий проводяться відповідно до Типового положення і реєструються в спеціальному журналі, що зберігається у особи, на яку наказом керівника навчального закладу покладено обов’язки відповідального за проведення інструктажів з охорони праці (додаток 2).
4. Проведення інструктажів з питань БЖД з учнями
4.1. Інструктажі з БЖД проводяться відповідно до Положення про навчання з метою набуття навичок застосовувати знання у практичному житті, їх програми містять питання особистої безпеки та безпеки оточуючих згідно з напрямом проведення заходів, розробляються безпосередніми керівниками робіт або заходів і не вимагають обов’язкових інструкцій з БЖД. Такі інструктажі можна проводить у вигляді інформацій про небезпеки, лекцій, бесід з наступною перевіркою навичок, ігрових тренінгів тощо. У кожному конкретному випадку вчитель, майстер (інструктор) або особа, яка проводить інструктаж з БЖД, обирає свої методи, форми і засоби проведення таких інструктажів.
4.2. Програми вступного та первинного інструктажів затверджуються керівником навчального закладу.
Вид інструктажу з БЖД
|
Коли проводиться
|
Посада особи, яка проводить навчання, перевірку знань
|
Реєстрація (оформлення) інструктажу
|
Вступний інструктаж
|
На початку навчального року;
при зарахуванні (оформленні) учня до навчального закладу
|
Класні керівники
|
На окремій сторінці журналу обліку навчальних занять
|
Первинний інструктаж
|
На початку навчального року перед початком занять у кожному кабінеті, лабораторії, спортзалі тощо;
перед початком канікул;
|
Учителі-предметники,
класні керівники, керівники гуртків
|
Журнал реєстрації інструктажів з БЖД
|
перед виконанням кожного завдання, пов’язаного з використанням різних матеріалів, інструментів, приладів, на початку уроку, заняття, лабораторної, практичної роботи тощо
|
Учителі-предметники,
керівники гуртків
|
Журнал обліку навчальних занять на сторінці навчального предмета в розділі про запис змісту уроку, заняття
| |
Позаплановий інструктаж
|
У разі порушення вимог нормативно-правових актів, що може призвести чи призвело до травм, аварій, пожеж тощо;
при зміні умов виконання навчальних завдань (лабораторних, практичних робіт тощо);
у разі скоєння нещасних випадків за межами навчального закладу
|
Учителі- предметники, класні керівники, керівники гуртків
|
Журнал реєстрації інструктажів з БЖД
|
Цільовий інструктаж
|
При організації позанавчальних заходів (олімпіади, турніри з предметів, екскурсії, туристичні походи, спортивні змагання тощо),
під час проведення громадських, позанавчальних робіт (прибирання територій, приміщень, науково-дослідна робота на навчально-дослідній ділянці тощо)
|
Учителі- предметники, класні керівники, керівники гуртків
|
Журнал реєстрації інструктажів з БЖД
|
4.3. Реєстрація вступного інструктажу з БЖД проводиться у журналі обліку навчальних занять за рекомендованою формою, що наведена в додатку 3.
4.4. Реєстрація інструктажів з БЖД (первинний, позаплановий, цільовий) проводиться в окремому журналі, що зберігається у кожному кабінеті, лабораторії, спортзалі та іншому навчальному місці (додаток 4).
5. Проведення інструктажів з охорони праці з учнями
5.1. Інструктажі з охорони праці з учнями проводяться:
вступний - перед початком занять з трудового навчання в навчальній майстерні, кабінеті виробничого навчання, лабораторії навчального закладу або у разі екскурсії на виробництво;
первинний на робочому місці – на першому занятті з трудового навчання на початку навчального року;
первинний перед виконанням навчального завдання, пов'язаного з використанням різних механізмів, інструментів, матеріалів тощо;
позаплановий - при порушенні учнями вимог нормативно-правових актів з охорони праці, що можуть призвести або призвели до травм, аварій, пожеж тощо.
5.2. Інструктажі з охорони праці в навчальному закладі проводить керівник робіт – вчитель трудового навчання, майстер (інструктор) виробничого навчання.
5.3. Реєстрація інструктажів з питань охорони праці з учнями проводиться:
вступний, первинний на робочому місці та позаплановий - у журналі реєстрації інструктажів з питань охорони праці на робочому місці (додаток 2), який зберігається у кожній лабораторії, кабінеті виробничого навчання, майстерні навчального закладу, де проводиться трудове навчання;
первинний перед виконанням навчального завдання, пов'язаного з використанням різних механізмів, інструментів, матеріалів тощо, – у журналі обліку навчальних занять на сторінці про запис теми уроку з трудового навчання.
5.4. Первинний на робочому місці, позаплановий інструктажі з охорони праці завершуються перевіркою знань у вигляді усного опитування або за допомогою технічних засобів, а також перевіркою набутих навичок безпечних методів праці особою, яка проводила інструктаж.
У навчальному закладі необхідно мати:
журнал реєстрації вступного інструктажу з охорони праці для працівників (додаток 1);
журнал реєстрації інструктажів з охорони праці на робочому місці (первинний, повторний, позаплановий, цільовий) для працівників;
журнал реєстрації інструктажів з охорони праці (вступний, первинний, позаплановий) для учнів у кожному кабінеті, лабораторії, майстерні (додаток 2), де проводиться трудове навчання;
журнал реєстрації інструктажів з БЖД з учнями (первинний, позаплановий, цільовий) у кожному кабінеті, лабораторії, спортзалі тощо.
Додаток 1
Титульний аркуш журналу
|
________________________________________________________________ (навчальний заклад)
ЖУРНАЛ
реєстрації вступного інструктажу з питань охорони праці з працівниками
Розпочато "___"_______________20___ р.
Закінчено "___"________________20___ р.
№ з/п
|
Дата прове-дення інструк-тажу
|
Прізвище, ім'я, по батькові особи, яку інструктують
|
Професія,
посада
особи, яку інструктують, її вік
|
Назва виробничого підрозділу (група, клас, гурток, відділ тощо), до якого приймається особа, що інструктується
|
Прізвище, ініціали, посада особи, яка інструктує
|
Підписи
| |
особи, якуінструк-тують
|
особи, яка
інструк-тує
| ||||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
Додаток 2
Титульний аркуш журналу
| |||||||
ЖУРНАЛ
реєстрації інструктажів з питань охорони праці на робочому місці
(для працівників і учнів)
____________________________________________________________________
(лабораторія, майстерня тощо)
Розпочато "___"_______________20___ р.
Закінчено "___"_______________20___ р.
№ з/п
|
Дата прове-дення інструк-тажу
|
Прізвище, ініціали особи, яку інструк-тують
|
Професія, посада особи, яку інструк-тують
|
Вид інструк-тажу (первинний, повторний, позаплано-вий, цільовий),
назва та номер інструкції
|
Причина проведення позапла-нового або цільового інструктажу
|
Прізвище, ініціали особи, яка інструк-
тує та перевіряє
знання
|
Підписи
| |
особи, яку інструк-тують
|
особи,
яка
інструк-тує
| |||||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
Учні розписуються у журналі інструктажу, починаючи з 9-го класу (14 років)
Додаток 3
Рекомендована форма
сторінки журналу
обліку навчальних занять
РЕЄСТРАЦІЯ
вступного інструктажу з безпеки життєдіяльності
для учнів у журналі обліку навчальних занять
№ з/п
|
Прізвище,
ім’я, по батькові особи, яку інструктують
|
Дата
проведення
інструктажу
|
Прізвище
ім’я, по батькові особи, яка проводила інструктаж
|
Підписи
| |
особи, яка проводила інструктаж
|
особи, яку інструктують
| ||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
Учні розписуються у журналі інструктажу, починаючи з 9-го класу (14 років)
Додаток 4
Рекомендована форма
|
Розпочато: ___________20 р.
Закінчено: ____________20 р.
Журнал
реєстрації первинного, позапланового, цільового інструктажів
з безпеки життєдіяльності для учнів
_____________________________________________
(кабінет, лабораторія, майстерня, спортзал тощо)
№ з/п
|
Прізвище,
ім’я та по батькові особи, яку інструктують
|
Дата
прове-дення інструк-тажу
|
Клас,
група
|
Назва інструктажу, назва інструкції
|
Прізвище,
ім’я та по батькові, посада особи, яка проводила
інструктаж
|
Підпис особи, яка проводила інструктаж
|
Підпис особи, яку інструк-тують
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
Учні розписуються у журналі інструктажу, починаючи з 9-го класу (14 років)
П р а в и л а безпеки під час проведення навчально-виховного процесу у кабінетах (лабораторіях) хімії загальноосвітніх навчальних закладів
Д Н А О П 9.2.30 - 1.06- 98
П р а в и л а
безпеки під час проведення навчально-виховного
процесу у кабінетах (лабораторіях) хімії
загальноосвітніх навчальних закладів
______________________________________________________________________
1. ГАЛУЗЬ ЗАСТОСУВАННЯ
Правила безпеки під час проведення навчально-виховного процесу у кабінетах (лабораторях) хімії загальноосвітніх навчальних закладів (далі - Правила) поширюються на всіх учасників навчально-виховного процесу у кабінетах (лабораторіях) хімії загальноосвітніх навчальних закладів Міністерства освіти України (далі - навчальні заклади), незалежно від форм власності.
Нормативний акт встановлює вимоги безпеки, які є обов’язковими для виконання керівниками навчальних закладів, завідувачами кабінетів (лабораторій) хімії, вчителями хімії, які несуть особисту відповідальність за порушення цих Правил.
З введенням в дію цих Правил вважати такими, що не застосовуються на території України "Правила по технике безопасности для кабинетов (лабораторий) химии общеобразовательных школ системы Министерства образования СССР”, затверджені Міністерством освіти СРСР у 1979 р.
3. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
3.1. Враховуючи особливості курсу хімії, в першу чергу його практичну спрямованість, на заняттях використовують технічні засоби навчання, які наведені в Типових переліках навчально-наочних посібників та технічних засобів навчання для загальноосвітніх шкіл (І, ІІ, ІІІ ступені) (далі - Типові переліки).
3.2. Відповідно до Положення про організацію охорони праці та порядок розслідування нещасних випадків у навчально-виховних закладах дозвіл на введення в експлуатацію кабінету (лабораторії) хімії під час приймання навчального закладу до нового навчального року дає державна комісія, створена за наказом місцевого органу виконавчої влади (держадміністрації), до якої входять представники районного (міського) відділу освіти, профспілки галузі, керівник навчального закладу, а під час введення в експлуатацію новоутвореного або переобладнаного кабінету (лабораторії) хімії - також і представники відповідних органів державного нагляду.
3.3. У кабінеті (лабораторії) хімії слід проводити заняття лише з цього предмета. Використовувати приміщення з іншою метою (проведення уроків з інших предметів, гуртків іншого напрямку, зборів тощо) не дозволяється.
3.4. У кабінеті хімії проводяться експерименти, що передбачені навчальною програмою, та експерименти з хімії у хімічних гуртках та факультативах.
3.5. Практичні заняття в кабінеті хімії повинні проводитися тільки в присутності вчителя хімії та лаборанта, під їх керівництвом і постійним наглядом за виконанням робіт учнями відповідно до даних Правил.
3.6. До роботи з кіноапаратурою допускаються лише особи, які мають посвідчення кінодемонстратора і посвідчення про проходження навчання з пожежно-технічного мінімуму.
3.7. До практичних робіт у кабінеті хімії допускаються учні, які пройшли медичний огляд та інструктаж з правил безпеки. Медичний огляд учнів проводиться один раз на рік на початку навчального року і фіксується у медпрацівника навчального закладу.
4. ВИМОГИ ДО ПРИМІЩЕННЯ КАБІНЕТУ ХІМІЇ ТА
ЛАБОРАНТСЬКОЇ (ПРЕПАРАТОРСЬКОЇ)
4.1. Вимоги до розміщення кабінету (лабораторії) хімії та його обладнання.
4.1.1. Приміщення кабінету (лабораторії) хімії та лаборантської повинні відповідати вимогам ДБН В.2.2-3-97 "Будинки та споруди навчальних закладів”, СП 11-86-а-74 "Санітарні правила по влаштуванню і утриманню загальноосвітніх шкіл”.
4.1.2. Рекомендується розміщувати кабінети (лабораторії) на верхніх поверхах будівлі.
4.1.3. Площа приміщення кабінету хімії має бути не менш як 72 м2 , лаборантської - не менш як 16 м2 , висота приміщення - не менш як 3.3 м .
4.1.4. Розміщувати лаборантську слід поряд з кабінетом (лабораторією) хімії з боку класної дошки і з’єднувати дверима.
4.1.5. Необхідно передбачити другий вихід з лаборантської у коридор, на сходи, в рекреаційне та інше суміжне приміщення.
4.1.6. Згідно з СП 11-86-а-74 "Санітарні правила по влаштуванню і утриманню загальноосвітніх шкіл” підлогу в кабінеті (лабораторії) хімії і лаборантській покривають негорючими матеріалами типу пластику. Дерев’яну дощату підлогу шпаклюють, щоб не було щілин, і покривають фарбою. Підлога в кабінеті хімії має бути стійкою проти стирання, не повинна деформуватися від миття і дезінфекції. Не дозволяється покривати підлогу в кабінеті хімії паркетом, бо випадково пролиті хімічні реактиви потрапляють у щілини і стають джерелом бруду.
4.1.7. Розміщення лабораторних меблів і обладнання у кабінеті (лабораторії) хімії повинно забезпечувати зручність, безпеку роботи і відповідати нормам ГОСТ 11015-93 "Столи учнівські. Типи і функціональні розміри”, ГОСТ 11016-93 "Стільці учнівські. Типи и функціональні розміри”, ГОСТ 18607-93 "Столи демонстраційні. Функціональні розміри”, ГОСТ 18666-86 "Шафи для учбових посібників. Функціональні розміри”, ГОСТ 22360-86 "Шафи демонстраційні и витяжні. Типи и функціональні розміри”.
4.1.8. Відстань між першим рядом лабораторних столів і демонстраційним столом встановлюється не менш як 0.8 м . Де-монстраційний стіл установлюється на подіумі заввишки 0,15 м .
4.1.9. Відстань від останнього ряду лабораторних столів до дошки не повинна перевищувати 10 м .
4.1.10. Відповідно до ДБН В.2.2-3-97 "Будинки та споруди навчальних закладів” кабінет (лабораторію) хімії та лаборантську забезпечують вентиляцією, освітленням, опаленням, водопроводом і каналізацією. В кабінеті хімії мають бути встановлені раковини з підведенням холодної та гарячої води. Труби холодної та гарячої води, які підводяться на робочі місця учнів, фарбують в блакитний або синій колір.
Один з водопровідних кранів в кабінеті чи лаборантській обладнується знімним шлангом з насадкою для змивання зі шкіри лугів (у випадку необережного поводження), на іншому крані має бути постійно закріплена гумова трубка з насадкою для промивання очей.
4.2. Освітлення
4.2.1. Всі робочі місця, проходи й приміщення кабінету (лабораторії) хімії мають бути добре освітленими. Освітлення не повинно утворювати різких тіней на робочих місцях, зайвої яскравості й блиску в полі зору працюючих, а також контрастів між освітленим робочим місцем і навколишньою середовищем. Освітлення має бути рівномірним, давати напрям світлового потоку з лівого боку від учня.
4.2.2. Природне освітлення кабінетів (лабораторій) хімії повинно відповідати вимогам СНиП ІІ-4-79 "Природне і штучне освітлення”.
Коефіцієнт природної освітленості в кабінетах хімії, який показує, у скільки разів освітленість у приміщенні менше освітленості ззовні будівлі, повинен бути не меншим за 1,5 %.
4.2.3. Скло світлових отворів (вікон) потрібно очищати не рідше як 2 рази на рік. До цих робіт залучати учнів не дозволяється.
Не можна захаращувати світлові отвори обладнанням та іншими приладами як з внутрішнього, так і із зовнішнього боків будівлі.
4.2.4. Сонцезахист в кабінеті (лабораторії) хімії застосовують влітку в південних та інших кліматичних районах з підвищеною інсоляцією. Для цього рекомендується використовувати жалюзі.
4.2.5. Штучне освітлення кабінету повинне відповідати ви-могам СНиП ІІ-4-79 "Природне і штучне освітлення”.
4.2.6. Рекомендується застосовувати підвісні люмінесцентні світильники розсіяного світла.
4.2.7. Як джерела світла рекомендується використовувати переважно люмінесцентні лампи білого кольору типу ЛБ, ЛХБ, ЛТБ відповідно до ГОСТ 6825-91 "Лампи люмінесцентні трубчаті для загального використання”.
4.2.8. Для освітлення застосовують також світильники з лампами розжарювання повністю відбитого або переважно відбитого світлорозподілу (ГОСТ 17677-82Е "Світильники. Загальні технічні умови”).
4.2.9. Світильники встановлюють рядами паралельно зовнішнім стінам з вікнами, вмикання передбачають роздільне (по рядах).
4.2.10. Найменша освітленість від загального освітлення робочих поверхонь на висоті робочого місця (0,8 м від підлоги) в кабінеті (лабораторії) хімії та лаборантській має бути не менш як 300 лк незалежно від виду освітлення відповідно до СНиП ІІ-4-79 "Природне і штучне освітлення”.
4.2.11. Світильники треба утримувати в чистоті. Чистити їх потрібно не рідше одного разу на 3 місяці.
4.2.12. Лампи світильників у разі їх виходу з ладу необхідно замінювати лампами відповідної потужності. Особа, відповідальна за електрогосподарство, здає на утилізацію використані люмінесцентні лампи до спеціалізованих установ згідно з чинним законодавством.
4.2.13. При освітленні лампами розжарювання світильники повинні мати арматуру, що захищає працюючого від надмірної яскравості джерела світла, а світильники - від пилу, вологи, механічних пошкоджень.
4.2.14. Нагляд за станом та експлуатацією освітлювальних установок покладається на особу, відповідальну за електрогосподарство навчального закладу, яка має групу кваліфікації з електробезпеки не нижче третьої.
4.3. Опалення і вентиляція
4.3.1. Кабінет (лабораторія) хімії та лаборантська забезпечуються опаленням і припливно-витяжною вентиляцією відповідно до СНиП 2.04.05-91. "Опалення, вентиляція і кондиціювання” з таким розрахунком, щоб у приміщеннях підтримувалися температура у межах 17-20 0 С, вологість - 40-60 %.
4.3.2. Природна вентиляція здійснюється за допомогою фрамуг або кватирок із зручними пристроями, що дають змогу легко відчиняти і зачиняти їх, стоячи на підлозі. Площа фрамуг і кватирок, що відчиняються, повинна бути не менша, ніж 1/50 площі підлоги, і забезпечувати трикратний повітрообмін відповідно до СНиП 2.04.05-91 "Опалення, вентиляція і кондиціювання”.
4.3.3. Для проведення робіт, що супроводжуються виділенням шкідливо діючих газів і парів, кабінет (лабораторію) хімії та лабора-нтську забезпечують витяжними шафами відповідно до ГОСТ 22360-86 "Шафи демонстраційні витяжні. Типи і функціональні розміри”.
Витяжні шафи виготовляють з металевих конструкцій, склити їх необхідно армованим склом або склопластиком. Якщо витяжні шафи виготовлені з деревини, то їх внутрішня поверхня оббивається жерстю або викладається керамічною плиткою для захисту від полум’я спиртівок або електронагрівальних приладів.
4.3.4. Витяжні шафи обладнуються верхніми і нижніми відсмоктувачами, які мають регулятор-перегородку, що дає змогу регулювати видалення шкідливих речовин із робочої зони.
Примітка. Для вентиляції можна влаштовувати електричну витяжку подвійної дії. Це - канал, всередині якого встановлено трифазний мотор невеликої потужності (200 - 300 Вт) закритого обдувного типу з вентилятором. Канал виводиться через вікно на вулицю. Вентилятор забезпечує десятиразовий обмін повітря за годину. Двигун можна пускати і в зворотному напрямі, що і роблять у спеку. Тоді він не всмоктує повітря, а нагнітає його.
4.3.5. Витяжні пристрої розраховують так, щоб швидкість всмоктуваного повітря в перерізі відкритих на 0,15 - 0,20 м стулок шафи була в межах 0,3 - 0,7 м/с. Під час роботи з органічними та іншими найбільш шкідливо діючими речовинами швидкість повітря потрібно збільшити до 1,0 - 1,5 м/с у перерізі робочої зони витяжної шафи.
4.3.6. Стулки витяжної шафи мають відчинятися і зачинятися лише у вертикальному напрямі. Щоб підтримувати стулки у потрібному положенні, влаштовують пристрої безпечної конструкції.
4.3.7. Витяжні шафи обладнуються всередині електричним освітленням у вибухобезпечному виконанні відповідно до Правил влаштування електроустановок. Перемикачі встановлюють поза шафою.
4.3.8. До витяжної шафи мають бути підведені холодна і гаряча вода, каналізація.
4.3.9. Металеві деталі витяжних шаф, а також усі труби сантехнічних підводів з метою захисту від корозії періодично покривають кислотостійким лаком або олійною фарбою.
4.4. Електрична мережа
Електропроводка, встановлення електрообладнання та приладів у кабінеті (лабораторії) хімії повинні відповідати вимогам Правил влаштування електроустановок.
4.4.1. Усі доступні для торкання електротехнічні пристрої потрібно надійно ізолювати.
4.4.2. Відповідно до ДНАОП 0.00-1.21-98 ”Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів” електроприлади потужністю до 800 Вт можна вмикати в мережу через штепсельні розетки, що застосовуються для звичайної мережі. Потужніші нагрівники та інші прилади необхідно підключати до рубильників (закритого типу) або розподільних щитів.
4.4.3. Розподільні пристрої необхідно розміщувати у шафах, виготовлених з негорючих або важкогорючих матеріалів.
4.4.4. Контрольно-вимірювальні прилади монтують на щитах у місцях, які зручні для спостереження і обслуговування.
4.4.5. Заземлення електрообладнання треба виконувати відпо-відно до ГОСТ 12.1.030-81 ССБП "Електробезпека. Захисні заземлення, занулення”.
4.4.6. Вмикання і вимикання всієї електромережі кабінету (лабораторії) хімії повинно здійснюватися одним загальним рубильником.
Не дозволяється подавати на лабораторні столи напругу змінного струму вище 42 В і постійного - вище 110 В.
Розетки для вмикання електричних приладів розміщують на торцевому боці робочого столу або на стіні біля робочого місця, на розетках повинен бути напис: 42 В змінного, 110 В постійного. Штепсельні розетки мають бути закритого типу.
4.4.7. Для живлення переносних електроприймачів потрібно застосовувати гнучкі проводи, спеціально призначені для цієї мети, з урахуванням можливих механічних дій. Жили зазначених проводів по-винні бути в спільній оболонці.
4.4.8. Нагляд за правильною експлуатацією електричних пристроїв та станом електричної мережі покладається на особу, яка відповідає за електрогосподарство навчального закладу.
4.5. Пожежна безпека
4.5.1. Забезпечення пожежної безпеки в кабінеті (лабораторії) хімії визначається Правилами пожежної безпеки в Україні.
4.5.2. В кабінеті (лабораторії) хімії повинні бути справні первинні засоби пожежогасіння:
-вогнегасники вуглекислотні, пінні або порошкові, які розміщують безпосередньо в кабінеті (лабораторії) хімії і лаборантській;
-ящик або відро з піском (об’ємом близько 0,01 м3 ) і совком;
-покривало з вогнетривкого матеріалу.
До них обов’язково необхідно забезпечити вільний доступ.
4.5.3. Загоряння в кабінеті (лабораторії) хімії слід відразу ліквідувати. У разі виникнення пожежі необхідно:
- повідомити пожежну охорону (тел. 01);
- вжити заходів щодо евакуації людей з приміщення;
- вимкнути електромережу.
Легкозаймисті та горючі рідини і електропроводку необхідно гасити піском, вогнетривким покривалом, порошковими вогнегасниками; знеструмлену електропроводку можна гасити водою або будь-якими наявними вогнегасниками. Загоряння у витяжній шафі ліквідується вогнегасниками після вимкнення вентилятора.
5. ПРАВИЛА БЕЗПЕКИ ПІД ЧАС ПРОВЕДЕННЯ ПРАКТИЧНИХ ЗАНЯТЬ (ДЕМОНСТРАЦІЙНИХ ДОСЛІДІВ, ЛАБОРАТОРНИХ ТА ПРАКТИЧНИХ РОБІТ) У КАБІНЕТАХ (ЛАБОРАТОРІЯХ) ХІМІЇ
5.1. Загальні вимоги
5.1.1. Хімічні досліди необхідно проводити в тих умовах і порядку, з такими кількостями й концентраціями речовин і приладами, які зазначені в інструкції до проведення експерименту.
Всі досліди, призначені для проведення учнями, повинні бути попередньо виконані вчителем. При цьому всі реактиви мають використовуватися з того лабораторного посуду, з якого їх одержують учні, і в таких кількостях, у яких їх застосовують учні.
5.1.2. Хімічні реактиви для дослідів відповідно до Типових переліків учням видає вчитель хімії у кількостях, необхідних для даного експерименту.
5.1.3. Доступ учнів до місця зберігання хімічних реактивів повинен бути виключений.
5.1.4. Під час досліду залишати робоче місце учням не дозволяється.
5.1.5. Досліди, що супроводжуються виділенням шкідливих газів і пари, треба проводити лише у витяжній шафі зі справною діючою вентиляцією.
5.1.6. Встановлені у витяжній шафі прилади, в яких проводять досліди з легкозаймистими або вибухонебезпечними речовинами, необхідно обгороджувати з боку стулок шафи захисним екраном. Досліди з такими речовинами виконує тільки вчитель.
5.1.7. Етикетку на склянках з рідкими реактивами слід закривати поліетиленовою липкою стрічкою або іншим прозорим матеріалом, що захищає етикетку від хімічної дії реативу
5.1.8. Визначаючи речовину за запахом, необхідно легким рухом долоні над горлом посудини спрямувати пару або газ до носа і вдихати обережно, не нахиляючись до посудини.
5.1.9. Не дозволяється брати реактиви незахищеними руками. Для цього слід використовувати ложки, шпателі або совочки.
5.1.10. Насипати або наливати реактиви необхідно на столі, сухі - над аркушем паперу, рідкі - над скляною посудиною. Просипаний або пролитий реактив не дозволяється зсипати або зливати назад у основну тару.
5.1.11. Для нейтралізації пролитих на стіл чи підлогу кислот або лугів у кабінетах хімії мають бути склянки із заздалегідь приготовленими нейтралізуючими розчинами (соди - для кислот та оцтової кислоти - для лугів).
Тверді відходи, які накопичуються у кабінеті (лабораторії) хімії, необхідно збирати в окрему тару і ліквідувати у місцях, узгоджених з органами санітарного і пожежного нагляду.
5.1.12. Закріплювати хімічний посуд (колби, стакани тощо) у тримачах штатива слід обережно, обертаючи його навколо осі, поки не відчується невелике затруднення в обертанні.
5.1.13. Нагрівати хімічні реактиви для дослідів необхідно тільки у тонкостінному скляному або фарфоровому посуді. Під час нагрівання рідин не можна заглядати згори в посудину для запобігання травм внаслідок розбризкування нагрітої речовини.
5.1.14. Залишати без нагляду запалені спиртівки, увімкнені електронагрівальні прилади не дозволяється.
5.1.15. Після закінчення роботи треба негайно вимкнути елект-роприлади та перекрити водопровідні крани.
5.1.16. Під час проведення практичних занять у кабінеті хімії всі учні повинні бути безкоштовно забезпечені спецодягом і засобами індивідуального захисту (халатами, гумовими рукавицями) за нормами, що передбачені для працівників хімічних лабораторій відповідно до ДНАОП 0.00-4.26-96 "Положення про порядок забезпечення працівників спеціальним одягом, спеціальним взуттям та іншими засобами індивідуального захисту” і ДНАОП 0.05-3.03-81 "Типові галузеві норми безплатної видачі спецодягу, спецвзуття та інших засобів індивідуального захисту робітникам і службовцям скрізних професій та посад усіх галузей народного господарства і окремих виробництв”. Відповідальність за забезпечення засобами індивідуального захисту учнів і працівників в кабінеті хімії несе керівник навчального закладу.
Спецодяг та інші засоби індивідуального захисту зберігаються в шафах у кабінеті хімії, спеціально призначених для цієї мети.
Прати спецодяг необхідно в пральнях централізовано за направленням від навчального закладу, відповідальність за прання спецодягу покладається на особу, призначену керівником навчального закладу. Прати спецодяг учням не дозволяється.
Використовувати спецодяг з іншою метою (під час прибирання класних приміщень тощо), а також забирати додому учням не дозволяється.
5.2 Правила безпечної роботи з кислотами і лугами
5.2.1. Основні кількості кислот та інших агресивних речовин треба зберігати в спеціально призначеному приміщенні.
5.2.2. Концентровані кислоти, а також аміак необхідно обережно розливати під витяжкою, щоб запобігти травмам.
5.2.3. Розливати кислоти та інші агресивні рідини з великих ємкостей у видаткові склянки слід за допомогою сифона з гумовою грушею, ручним насосом або ножною повітродувкою. Використовувати електричні повітродувки з цією метою не дозволяється.
5.2.4. Переносити склянки ємкістю більш ніж 5 л з реактивами необхідно в плетених корзинах, ящиках або іншій тарі, що гарантує безпечне транспортування.
Переносити або навіть підіймати склянки з агресивними реактивами за шийку посудини не дозволяється.
5.2.5. Доставлені у лаборантську реактиви розміщують у призначених для них місцях.
5.2.6. Для одержання розчинів із концентрованих кислот необхідно лити кислоту у воду, а не навпаки, постійно перемішуючи. Розчинення концентрованої кислоти у воді (особливо, сульфатної) супроводжується сильним нагріванням і розбризкуванням рідини, що може призвести до опіків.
5.2.7. Для розбавлення концентрованих кислот, їх змішування, а також для змішування речовин, що супроводжуються віділенням теплоти, потрібно користуватися хімічним тонкостінним скляним або фарфоровим посудом.
5.2.8. Щоб уникнути опіків порожнини рота, а також отруєння, забороняється набирати розчини кислот, лугів та інших агресивних рідин у піпетку ротом. Для засмоктування цих речовин потрібно користуватися піпетками з різними пастками та гумовою грушею.
5.2.9. Розчиняти луги слід у фарфоровому посуді, повільно додаючи до води невеликі порції лугу при безперервному перемішуванні. Шматочки лугу можна брати тільки пінцетом або щипцями.
5.2.10. Великі шматки їдких лугів потрібно розколювати на дрібні в спеціально відведеному місці.
5.2.11. Під час всіх операцій з кислотами і лугами треба обов’язково застосовувати засоби індивідуального захисту: халат та гумовий фартух, гумові рукавиці, захисні окуляри тощо.
5.2.12. Відпрацьовані кислоти і луги слід збирати в спеціально призначений посуд окремо і зливати в каналізацію тільки після нейтралізації.
5.2.13. Розлиті кислоти або луги необхідно негайно засипати піском, нейтралізувати і після цього прибрати.
5.3. Правила безпечної роботи з металічним натрієм
5.3.1. Лужний метал натрій енергійно взаємодіє з водою, при цьому виділення водню супроводжується вибухом. Тому під час роботи з металічним натрієм слід бути особливо обережним.
5.3.2. Не можна допускати, щоб натрій мав контакт з водою, вологими предметами, органічними сполуками, що містять хлор, твердим оксидом карбону(ІУ) (сухим льодом).
5.3.3. Всі роботи з металічним натрієм треба виконувати на піддонах у витяжній шафі, використовуючи захисні окуляри і гумові рукавиці, віддалік від джерел води і тепла.
5.3.4. Не дозволяється працювати з натрієм за вологості в приміщенні більш ніж 60 %.
5.3.5. Зберігати металічний натрій необхідно в скляній тарі, яка щільно закрита пробкою, під шаром зневодненого гасу, парафіну або трансформаторного мастила. Банки зберігаються в металевому ящику з піском.
5.3.6. Виймати металічний натрій з тари, завантажувати його в апарати тощо треба лише сухим пінцетом або тигельними щипцями. Гас, парафін та трансформаторне мастило з поверхні металу витирають фільтрувальним папером.
5.3.7. Різати металічний натрій потрібно на фільтрувальному папері сухим і гострим ножем. Первинне різання натрію треба виконувати під шаром трансформаторного мастила або гасу для зняття верхнього пероксидного шару, оскільки внаслідок контакту пероксидних сполук з чистим металом на відкритому повітрі може бути вибух.
5.3.8. Відходи (обрізки) металічного натрію необхідно збирати в окремі банки із зневодненим гасом для наступного знищення в той самий день. Нагромаджувати залишки натрію не дозволяється.
5.3.9. Викидати залишки металічного натрію в каналізаційну раковину або тару для збирання сміття не дозволяється. Нейтралізація відходів натрію здійснюється відповідно до додатка 1.
5.3.10. Прилади і посуд, в яких можлива наявність частинок металічного натрію, треба спочатку промити етиловим спиртом і тільки після цього, коли весь метал розчиниться в ньому, можна промивати водою.
5.3.11. Для гасіння металічного натрію, що загорівся, треба користуватися порошковим вогнегасником, сухим піском, сухою магнезією або ковдрою. Не дозволяється застосовувати для гасіння лужних металів воду, пінні вогнегасники та оксид карбону(ІУ) (вуглекислоту).
5.4. Правила безпечної роботи з органічними розчинниками
На практичних заняттях в кабінеті хімії використовуються органічні розчинники, які мають значну токсичність і утворюють з повітрям вибухонебезпечні суміші: ацетон, бензин, бензол, етиловий, бутиловий і метиловий спирти тощо.
За ступенем небезпечності розчинники, що застосовуються в кабінетах хімії, належать до трьох груп:
-розчинники, що зумовлюють здебільшого гострі отруєння з переважаючим явищем наркозу - бензин, етиловий і бутиловий спирти, ацетон;
-розчинники більш токсичні, що спричиняють гострі отруєння - метиловий спирт (метанол) тощо;
-розчинники, що мають високу токсичність, крім гострих отруєнь спричиняють стійкі зміни функції кровоносних органів і нервової системи - бензол тощо.
За ступенем пожежної безпеки більшість з них належить до легкозаймистих.
5.4.1. Під час роботи з органічними розчинниками слід бути особливо обережним, роботу виконувати обов’язково у витяжній шафі.
5.4.2. Прилад, у якому демонструють дослід, пов’язаний з небезпекою вибуху, з боку учнів повинен бути захищений екраном із органічного скла. Експериментатор захищає очі окулярами або маскою з козирком із оргскла.
5.4.3. Перед початком роботи з легкозаймистими розчинниками всі пальники, що є у витяжній шафі, де виконується дослід, треба загасити, а електричні нагрівники - вимкнути.
5.4.4. Роботу, пов’язану з небезпекою загоряння, спалаху або вибуху, треба виконувати стоячи.
5.4.5. Нагрівання і перегонку легкозаймистих і горючих органічних розчинників дозволяється виконувати лише на водяній або паровій бані, використовуючи електронагрівники.
5.4.6. Не дозволяється виливати в каналізацію органічні роз-чинники.
Відпрацьовані рідини потрібно збирати у призначену тару, що герметично закривається, і знищувати в місцях, погоджених із органами санітарного та пожежного нагляду.
5.4.7. Кількість розчинників, що є одночасно в кабінеті хімії, не повинна перевищувати потреби для уроку, що проводиться.
5.4.8. Зберігати розчинники слід в товстостінному скляному посуді з притертою пробкою. Зберігати ці рідини в тонкостінному посуді не дозволяється.
5.4.9. Якщо в кабінеті хімії розлито невелику кількість органічних розчинників (до 0,05 л ), треба загасити відкрите полум’я у всьому приміщенні і провітрити його.
5.4.10. У випадку аварії, коли розлито органічні розчинники у кількостях, більших за 0,05 л , необхідно:
- негайно вивести учнів з приміщення;
- загасити в приміщенні всі пальники і вимкнути електричні прилади;
- відчинити вікна або кватирки і зачинити двері;
- розлиту рідину засипати піском або тирсою, за допомогою дерев’яного совка або двох дерев’яних дощечок зібрати в тару і знешкодити в той самий день;
- провітрювання приміщення припинити тільки після того, як повністю зникне запах розлитого розчинника;
- під час прибирання користуватися захисними окулярами та гумовими рукавицями.
5.5 Правила електробезпеки
Поводження з електроприладами в кабінеті хімії потребує великої обережності й безумовного виконання правил електробезпеки відповідно до ДНАОП 0.00-1.21-98 "Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів”.
5.5.1. У кабінеті хімії треба використовувати електронагрівники закритого типу та інше електричне обладнання тільки заводського виготовлення. При експлуатації слід користуватися паспортом та інструкцією заводу-виготовлювача.
5.5.2. Усі електронагрівальні прилади повинні мати теплоізоляцію знизу і з боку стін. Як теплоізоляцію можна використати керамічні плити та інші негорючі матеріали з малою теплопровідністю.
5.5.3. Електроприлади, що перебувають в експлуатації, періодично оглядає особа, відповідальна за електрогосподарство; вона також перевіряє захисне заземлення, електропроводку і загальний стан електромережі. Якщо є порушення в стані електромережі, подача струму до робочих місць не дозволяється.
Виявлені пошкодження і порушення необхідно негайно усунути.
5.5.4. Подання струму через загальний рубильник до робочих місць і вимикання його після закінчення робіт виконує лише вчитель або особа, яка обслуговує електромережу навчального закладу.
5.5.5. Штепсельні розетки і встановлене обладнання можуть перебувати під струмом на час проведення дослідів. Після закінчення експерименту подача струму негайно припиняється.
5.5.6. Шафи з розподільними пристроями повинні бути замкнені на замок.
5.6. Правила користування витяжною шафою
5.6.1. Витяжну шафу вмикають не пізніше, ніж за 15 хв до початку роботи.
5.6.2. Стулки витяжної шафи під час роботи мають бути макси-мально закритими з невеликим зазором для тяги. Відкривати їх доз-воляється тільки на час використання встановлених у шафі приладів або в разі іншої потреби на висоту, зручну для роботи, але не більше, як половина висоти отвору.
5.6.3. Підняті стулки на час роботи у витяжній шафі закріплюють за допомогою наявних для цього пристроїв.
5.6.4. Якщо витяжна шафа має кілька стулок, то ті, якими не користуються, повинні бути закритими. У разі порушення цього правила знижується ефективність вентиляції.
5.6.5. Щоб запобігти проникненню шкідливих газів і пари з витяжної шафи до приміщення кабінету, вентиляцію треба відрегулювати так, щоб у шафі утворювалося невелике розрідження.
5.7. Правила роботи зі скляним лабораторним посудом та іншими виробами зі скла
5.7.1. Під час роботи на установці, виготовленій зі скла або з елементами зі скла, в умовах, коли є хоч невелика ймовірність аварії, необхідно обгородити всю установку захисним екраном із оргскла, а найнебезпечніші ділянки установки - металевою сіткою або металевим кожухом.
5.7.2. Під час збирання скляних приладів застосовувати підвищені зусилля не дозволяється. При з’єднанні окремих частин зі скла необхідно захищати руки тканиною.
Щоб полегшити збирання приладів, кінці скляних трубочок змочують водою, вазеліном або гліцерином.
5.7.3. Усі види механічної і термічної обробки скла слід виконувати з використанням захисних окулярів. 5.7.4. Щоб обрізати кусок скляної трубки або палички, необхідно зробити на ній надріз напилком або іншим інструментом, який ріже скло, після чого взяти трубку обома руками і легким натиском у напрямі, протилежному надрізу, зламати її.
Після розлому гострі кінці слід оплавити або обробити наждачним папером.
Якщо хімічні реактиви надійшли до кабінету хімії в ампулах, необхідно обережно зробити надріз, як у випадку зі скляною паличкою, відламати шийку ампули, тримаючи ампулу над лотком або іншою посудиною. Потім обережно пересипати або перелити вміст ампули у заздалегідь заготовлену склянку (наприклад, бром чи йод необхідно тримати в склянці із темного скла).
5.7.5. Кінці скляних трубок і паличок, що застосовують для роз-мішування розчинів та іншої мети, мають бути оплавлені.
5.7.6. Для змішування або розбавляння речовин, що супрово-джуються виділенням теплоти, а також для нагрівання хімічних речовин слід використовувати фарфоровий або тонкостінний скляний посуд.
Пробірки, круглодонні колби, фарфорові чашки можна нагрівати на відкритому вогні, плоскодонні колби і стакани слід нагрівати тільки на металевому розсікачі полум’я.
5.7.7. Посудину з гарячою рідиною не можна закривати притертою пробкою доти, поки вона не охолоне.
5.7.8. Щоб відкрити пробку в посудині, яку заїло, необхідно спочатку обережно постукати по обводу пробки знизу догори дерев’яним молоточком або брусочком. Якщо це не допомагає, потрібно обережно підігріти шийку посудини так, щоб не нагрілась вся пробірка. Нагрівати можна рушником, змоченим гарячою водою, обгорнувши ним шийку посудини або над полум’ям спиртового пальника, обертаючи посудину навколо осі, не доторкуючись до полум’я. Не можна нагрівати посудину над відкритим полум’ям, якщо в посудині містяться легкозаймисті, вибухонебезпечні або отруйні речовини.
5.7.9. Великі хімічні стакани слід піднімати двома руками так, щоб відігнуті краї (бортики) спиралися на вказівний та великий пальці.
5.7.10. Установку або окремі частини її, що перебувають під вакуумом, слід захищати дротяним екраном (сіткою); під час роботи користуватися захисними окулярами.
5.7.11. Скляні посудини, призначені для роботи під вакуумом, заздалегідь випробують на максимальне розрідження. Перед випро-буванням посудину потрібно обгорнути рушником або натягнути на неї металеву сітку. Такі самі заходи безпеки застосовують під час проведення фільтрування під розрідженням. Застосовувати плоскодонний посуд (перегонну колбу, приймач) у вакуумних установках і приладах не дозволяється.
5.7.12. Тонкостінну посудину під час закривання гумовою пробкою (наприклад, при влаштуванні промивалки) тримають за верхню частину шийки, пробку злегка повертають, руки при цьому захищають рушником.
5.7.13. Роботу з отруйними, вогне- і вибухонебезпечними речовинами, а також роботи, що проводяться під тиском або вакуумом, слід виконувати в приладах і посуді з високоякісного, термостійкого скла.
5.7.14. Нагріваючи рідину в пробірці або колбі, необхідно закріплювати їх так, щоб отвір пробірки або шийка колби були направлені в напрямі від себе і сусідів по роботі; при цьому посуд наповнюють рідиною не більше, ніж на третину об’єму. Протягом усього процесу нагрівання не дозволяється нахилятися над посудиною і заглядати в неї.
5.7.15. При нагріванні хімічних речовин в пробірці або колбі не дозволяється тримати їх руками, треба закріплювати в тримачі для пробірок або в лапці штатива (зажим повинен бути біля отвору пробірки).
5.7.16. Під час миття скляного посуду треба пам’ятати, що скло крихке, легко ламається і тріскається від ударів, різкої зміни температури. Для миття посуду щітками ("йоржами”) дозволяється направляти дно посудини тільки від себе або вниз.
6. ПРАВИЛА ЗБЕРІГАННЯ ХІМІЧНИХ РЕАКТИВІВ
6.1. Загальні вимоги
6.1.1. Хімічні реактиви зберігають у приміщенні лаборантської (препараторської) у кількостях і порядку, що передбачені цими Правилами та згідно з додатками 2,3, і у відповідності із сертифікатом про термін зберігання завода-виготовлюва
Комментариев нет:
Отправить комментарий